Re: lucrin depot vragen
From: Rineke (anonymous@obgyn.net)
Tue Dec 30 09:26:25 2008
Hallo,
Volgens mij werkt Lucrin niet stimulerend, maar werkt juist de
hormoonproductie tegen, anders kan de endometriose niet verminderen,
want die groeit juist met de vrouwelijke hormonen aan.
Groetjes
Rineke
At Thu, 01 Jul 2004, =?iso-8859-1?B?RXNt6WUgSGFuZWdyYWFm?= wrote:
>
>Hoi,
>Dit medicijn heeft een werking die vergelijkbaar is met het hypothalamus-hormoon gonadoreline (= LH-RH). Het stimuleert de hypofyse tot productie en afgifte van follikel stimulerend hormoon (= FSH) en luteïniserend hormoon (= LH). Hierdoor wordt bij de vrouw de eisprong (= ovulatie) en bij de man de ontwikkeling van de testes en de zaadproductie gestimuleerd.
>
>Lucrin is een zogenaamde GnRH analoog. Er zijn al veel GnRH analogen ontwikkeld maar de meest gebruikte zijn Lucrin en Zoladex. Lucrin is er in een maandelijkse of driemaandelijkse depotinjectie vorm (hetzelfde geldt voor Zoladex).Een drie maandelijks depot heb jij (als ik je verhaal goed begrijp). Over het algemeen werkt dit 3 maanden en niet zo heel veel langer. Ik ken zelfs vrouwen die eigelijk niet genoeg hebben aan zo'n depot voor 3 maanden. Pijnklachten en menstruaties e.d. keren al eerder terug. Ik denk dat het een beetje vergelijkbaar is met de pil (en mensen, val me bij als ik er hiermee naast zit...). Soms kan ná gebruik je cyclus nog wat onregeld zijn.
>Over het algmeen zit Lucrin een zwangerschap niet in de weg. Lucrin en zoladex worden veel vaker aan vrouwen met endo én een kinderwens voorgeschreven. Daarna dus 'verder'met de kinderwens, natuurlijk of dmv ivf oid.
>De GnRH analogen bestrijden endometriosehaarden doordat ze de eisprong en productie van oestrogeen door de eierstokken onderdrukken. De lage oestrogeenspiegel in het lichaam zorgt ervoor dat de endometriosehaarden niet langer gestimuleerd worden te groeien en elke maand af te breken zodat ze langzaam slinken en 'opdrogen'.De meest voorkomende bijwerkingen zijn verwant met de verschijnselen van de menopauze en houden in: opvliegers, nachtelijk transpireren, hoofdpijn, verminderd libido, droge schede, depressie, spierpijn en verminderde borstgrootte.De GnRH analogen veroorzaken een vermindering in de dichtheid van de botten. Door regelmatig de botdichtheid te laten checken (dexaonderzoek) kan uw arts in de gaten houden hoe het met uw botdichtheid is gesteld. Desondanks kan dit verlies in botdichtheid ernstig zijn omdat het je kan voorbestemmen voor osteoporose later in je leven of zelfs tijdens de behandeling als je botdichtheid al beneden normaal is of als je risico hebt om osteoporose te ontwikkelen. Praat er daarom met uw arts over of u een botdichtheidscan (dexaonderzoek) moet laten maken voordat u aan een behandeling met GnRH analogen begint.Als men voor een langere periode analogen gaat gebruiken geeft men vaak add-back therapie (Livial) om de bijwerkingen van de medicatie te verminderen.
>Bovenstaande is dus met name t.a.v. endometriose. Wat een met je mymoom doet weet ik niet. Ik heb ook geen informatie over of dit middel vaker gebruikt wordt ivm mymoom....
>Groetjes Esmée
>>From: anonymous@obgyn.net (Meg)
>>Reply-To: anonymous@obgyn.net
>>To: Multiple recipients of list VROUWENGEZONDHEID <anonymous@obgyn.net>
>>Subject: Re: lucrin depot vragen
>>Date: Thu, 1 Jul 2004 05:00:43 -0500
>>
>>At Tue, 22 Jun 2004, Meg wrote:
>> >
>> >Ik heb een vleesboom in mijn achterwand van de baarmoeder, daarbij
>> >hebben ze ook endometriose geconstateerd in de buik bij een kijkok. In
>> >1ste instantie stelde gyn myoomenuclatie voor. Op oklijst gezet, maar
>> >na een 1/ 1/2 week werden mijn klachten zo hevig dat bij echo bleek
>> >myoom met 30% gegroeid te zijn in 2 weken en deel aan necrotiseren, met
>> >alle pijn van dien. Arts zag ok nu niet zitten en heeft mij op lucrin
>> >11,75 mg gezet en over 3 maanden nogmaals, + Vioxx tegen pijn. Lucrin
>> >om zowel endo als myoom te doen verminderen.Hierna is het de bedoeling
>> >om alsnog myoom te verwijderen zodat hopelijk dit een zwangerschap niet
>> >in de weg zit. (Waren al een jaar hiervoor bezig).
>> >Nu zoek ik me een.... op het http://www om info te krijgen over dit middel.
>> >Zie ook op dit forum dat het lijkt dat de werking veel langer is dan de
>> >3 maanden. Ik ben nu zo bang dat A. het myoom niet slinkt en B. de
>> >langere werking een zwangerschap in de weg staat. Ik merk ook dat de
>> >gyn mij hierin niet echt gerust kan stellen wat betreft perspectieven.
>> >Kan iemand mij meer info geven?
>>
>>Graag wil ik mijn vragen nog een keer onder de aandacht brengen,
>>aangezien ik toch wel heel graag wat infromatie wil. Alvast heel erg
>>bedankt!!! Meg
>>
gebruik wanneer onderzoek tot slechts het vrouwengezondheids forum moet beperken...
List Requests to vrouwengezondheid-request@obgyn.net
Last Updated Mon Nov 2 06:04:43 2009