search:

[ VrouwenGezondheid Forum ]

Re: Uitblijven menstruatie na stoppen pil - een berg vragen

From: anne (anonymous@obgyn.net)
Sat Oct 25 15:54:01 2008

Hoi Vera, eindelijk.....ik ben dus niet alleen. Ik eind juni gestopt en behalve wat bruinig verlies tweemaal tot nu toe ook niets. Ook ik heb last van een pijlijke, opgezette buik, en wel slijmverlies. Ook ik heb er tig testen tegenaan gegooid en niks. Ik voel me knap beroerd inmiddels. Kreeg ook al pijn in mijn rug. Is nu, na vijf weken, bijna weg. Ik heb gevraagd om een doorverwijzing. Zorg dat je er komt, ik had misschien minder moeite omdat ik een aardige doc heb of een chronische aandoening. Misschien beide. Ik ben nu bij een gyn geweest, heb geen eisprong, tekort aan progesteron (hij zeg alles ok, maar ik heb 15 als waarde en dat is veel te laag, heb het aan zoveel mensen gevraagd). Ik moet over anderhalve week terug en ga ook om actie vragen. Meid, het kan zijn dat je aan het ontpillen bent, maar zo noemen ze het bij mij ook. En dat is soms gewoon niet zo. Het kan dus wel, maar als je meer wilt weten, net als ik, vraag om een doorwijzing.

Heel veel succes en sterkte,

--
Anne

At Sat, 25 Oct 2008, Saskia wrote: > >Hoi Vera, > >Hoewel iedereen je zult zeggen dat je moet afwachten, wil ik toch even >melden dat ik heel goed kan begrijpen dat je je zorgen maakt dat je >menstruatie nog niet op gang gekomen is. Aan percentages kan ik je niet >helpen, maar ik ben wel een ervaringsdeskundige. Ik heb jaren de pil >geslikt en was tussendoor ook wel eens gestopt. Hoe mijn lijf op dat >stoppen reageerde was verschillend. Soms werd ik direct weer ongesteld, >soms duurde het langer. De eerste keer dat ik stopte duurde het bij mij >een maand of 5 voor ik weer ongesteld werd. De laatste keer dat ik >stopte duurde het 3 maanden en was ik daarna nog een aantal maanden heel >onregelmatig en raar ongesteld. Het lijkt me dat je na een half jaar >wachten toch wel van je huisarts mag verwachten dat er actie ondernomen >wordt. Een bloedonderzoekje is zo gedaan, ze kunnen dan een aantal >hormonen prikken om te zien of er sprake is van een cyclus. Als je >huisarts dit niet wil, kun je altijd vragen of hij je wil doorverwijzen >naar een gynaecoloog. Ik geloof dat de termijn die er voor staat mbt >ontpillen tot een jaar na het stoppen kan lopen hoor. Ik ken in mijn >omgeving wel mensen die zo lang hebben moeten wachten, eentje daarvan >werd uiteindelijk toch vrij snel na dat jaar zwanger. Het hoeft >absoluut nog niet zo te zijn dat er iets aan de hand is, maar het kan >natuurlijk wel. Hoewel ik je zorgen begrijp, zou ik toch gewoon nog een >maand of 2 afwachten en dan terug naar je huisarts en eisen dat hij/zij >actie onderneemt. > >Nog even over het vruchtbare slijm en je temperatuur. Bij mij duurde >het best wel een poosje voor ik echt goed zicht had op mijn lijf en >cyclus. Mede met behulp van ovulatietesten kwam ik er achter dat mijn >temperatuur niet, zoals overal staat, een dag na de eisprong stijgt, >maar pas 4 dagen erna. Ook ontdekte ik dat het vruchtbare slijm al een >week voor mijn eisprong begint en al een beetje begint af te nemen op de >dag dat mijn eisprong is. Ik heb ook wel eens een eisprongloze cyclus >gehad (na een miskraam) terwijl ik dan wel vruchtbaar slijm zag, maar er >toch geen eisprong was. (volgens de ovulatietesten). Met andere >woorden, zolang je nog geen menstruatie hebt gehad is er denk ik weinig >echt duidelijk af te leiden uit het baarmoederslijm. Je temperatuur >voorspelt beter of er iets gaande is. Een verschil van 0,4 graad kan >wel wijzen op een eisprong, maar dan moet de hogere temperatuur wel >blijvend zijn. Houd het gewoon nog eens een poosje bij de komende tijd. >Bij mij was het na het stoppen met de pil een zootje met mijn >temperatuur. Ik had toen dus wel al een menstruatie gehad, maar ik kon >geen eisprong ontdekken. Omdat ik eerder wat cyclus-problemen had >gehad, mocht ik al na een half jaar naar de gyn. Die deed wat >bloedonderzoeken en daaruit bleek ik toch een eisprong te hebben. Die >maand erna was ik zwanger. > >Je lijf is een rare "machine" en laat zich helaas niet controleren. Hoe >moeilijk het ook is, probeer het toch een beetje van je af te zetten en >je te richten op andere dingen. Niet omdat ik denk dat het je cyclus >kan beinvloeden (dat zeggen ze altijd wel, maar mijn persoonlijke >ervaring is anders), maar meer omdat je anders knettergek wordt van >jezelf. Als er iets is, dan kun je daar toch niks aan doen door zoveel >te piekeren. En een arts zal voor die 6 maanden gewoon geen actie >ondernemen, dus je zo druk maken daar schiet je simpelweg niks mee op. >Ik wens je heel veel sterkte en hoop echt voor je dat je niet meer zo >lang hoeft te wachten op je menstruatie (en wellicht ook niet op een >zwangerschap, als dat je wens is!) > >Groetjes > >At Sat, 25 Oct 2008, Vera wrote: >> >>Ik weet dat het uitblijven van de menstruatie na het stoppen met de pil >>op internet overal terug te vinden is, maar ik had een paar vragen >>hierover die ik maar niet op internet kan vinden. >> >>Dit is mijn situatie. Ik ben begin juli gestopt met de pil en sindsdien >>nog niet ongesteld geworden. Ik maak me daar op dit moment vreselijk >>zorgen over. Des te meer omdat ik de pil helemaal niet zo lang geslikt >>heb (slechts 3 1/2 jaar), altijd een zeer regelmatige cyclus heb gehad >>toen ik de pil niet slikte en al eens eerder gestopt ben met de pil (5 >>jaar geleden) en toen wel direct regelmatig ongesteld ben geworden. Ik >>ben nu 26 jaar. >> >>Ik zit met heel veel vragen. Een paar daarvan zijn: >>- Is het zo dat de de kans op een normale menstruatie cyclus, zoals ik >>vroeger had, kleiner wordt naar mate ik langer zonder menstruatie zit? >> >>- Bij hoeveel vrouwen komt procentueel gezien de menstruatie niet direct >>op gang? Op internet lijkt het alsof de helft van alle vrouwen het wel >>heeft en het zo super gewoon is, maar in de bijsluiter van mijn pil >>(triodeen) kan ik het geeneens terugvinden!! Dat is voor mij erg >>verwarrend. >> >>- Hoeveel procent van de vrouwen menstrueert na een maand, na twee >>maanden, na drie maanden etc etc na het stoppen met de pil? >> >>- Heeft het niet op gang komen van de cyclus iets te maken met mijn >>vruchtbaarheid? Dus ben ik misschien verminderd vruchtbaar geworden in >>de tijd dat ik de pil slikte en blijft mijn menstruatie daardoor uit? Is >>het realistisch om te verwachten dat ik weer net zo regelmatig zal >>worden als voordat ik de pil slikte als mijn menstruatie zolang >>uitblijft? >> >>- Het viel me op dat in het <u> afgelopen half jaar </u> dat ik triodeen >>slikte mijn menstruaties steeds korter en lichter werden, terwijl ik in >>de drie jaar daarvoor eigenlijk een menstruatie vergelijkbaar had met >>toen ik de pil niet slikte. Heeft iemand misschien enig idee waar dit >>door zou zijn gekomen? En kan dat een verklaring/oorzaak zijn waarom ik >>nog niet ongesteld word? >> >>- Na hoeveel maanden is het erg waarschijnlijk dat er echt iets mis is? >> >>Ik hoop dat er iemand is met wat antwoorden. >> >>Ik ben naar de huisarts geweest twee weken geleden. Die vindt dat ik >>moet wachten totdat mijn cyclus een halfjaar a driekwart jaar wegblijft. >>Volgens haar wordt iedereen weer ongesteld na een tijdje. Is dat zo?? >> >>Ik ben eigenlijk gestopt om zwanger te worden, maar dat speelt absoluut >>geen rol op dit moment. Het klinkt misschien heel erg, maar ik maak me >>zo'n zorgen over het uitblijven van mijn menstruatie dat ik alleen maar >>ongesteld wil worden. Ik heb echter al wel 6 zwangerschapstesten gedaan >>in de afgelopen maanden. Allemaal negatief. >> >>Ik zit sinds het stoppen met de pil zowel fysiek als psychisch absoluut >>niet lekker in mijn vel. In de eerste maand zonder pil was ik heel erg >>veel misselijk. Toen dacht ik dat ik misschien al meteen zwanger was. >>Dat bleek dus niet het geval. Sinds iets meer dan een maand heb ik veel >>last van mijn buik. Volgens de huisarts zou dat een teken zijn dat de >>cyclus misschien weer op gang komt. Maar ik heb het nu dus meer dan een >>maand en nog steeds geen cyclus. Daarbij heb ik soms steken in mijn >>lies. Een paar weken geleden was dat vooral aan de rechterkant. Sinds >>gisteren is het ineens aan de linkerkant. Zouden dat mijn eierstokken >>kunnen zijn?? En wat zou die pijn kunnen betekenen? Ik voel me ook vaak >>sporadisch misselijk. >> >>Omdat mijn menstruatie uitblijft, ben ik begonnen met tempen, probeer ik >>de billingsmethode toe te passen en heb ik een doos met ovulatietestjes >>besteld voor de komende 3 maanden, zodat ik elke dag kan testen. >> >>Wat betreft het tempen bleef mijn temperatuur heel constant rond de 36,6 >>vorige maand. Deze maand schommelt mijn temperatuur echter veel meer. >>Het zit tussen 36,37 en 36,71. Ik doe echter alles hetzelfde. Hoe kan >>dat? Ik heb echter nog geen temperatuurverhoging gezien of iets dat op >>een eisprong wijst. >> >>Volgens de billingsmethode heb je heel rekbaar slijm rond de vruchtbare >>dagen. Vreemd genoeg heb ik dus wel heel rekbaar slijm gehad een maand >>geleden. Echter geen ovulatie; geen temperatuurs verhoging en geen >>menstruatie. Ik produceer echter wel al een tijd behoorlijk wat wittig >>slijm. Wat betekent dat alles? >> >>Over de ovulatietestjes kan ik nog niks over zeggen, want ik heb het nog >>maar twee dagen getest. Het viel me wel op dat het streepje vandaag een >>stuk lichter was dan gisteren... Maja, dat zegt niks. >> >>Tot slot, probeer ik ook alles op orde te helpen door vitamines te >>slikken. Ik slik zwangerschapsvitaminen, vitamine B complex, vitamine c >>tabletjes en visolie tabletten. Maarruh, het lijkt allemaals niks te >>helpen. Ik weet dat het er ook een beetje op lijkt dat ik door aan het >>slaan ben, nu ik dit alles zo lees, maar ik weet het op dit moment echt >>niet meer. Wat is er met mijn lichaam aan de hand? En is er op enige >>manier aan te tonen dat ik aan het 'ontpillen' ben? Bijvoorbeeld met een >>bloedtest, waarin bepaalde hormonen erg laag zijn of werkt dat niet zo? >> >>Sorry voor de vele vragen. Ik weet dat ik verschrikkelijk door draaf, >>maar ik ben absoluut geen geduldig type en blijf me gewoon super zorgen >>maken over dit alles. Hopelijk kan iemand me een beetje gerust >>stellen?? De huisarts heeft het geprobeerd, maar dat werkte maar >>anderhalve dag... >> >>Ik heb nu in de afgelopen week om de dag depressieve buien gehad door >>het uitblijven van mijn cyclus, waarbij ik heel erg moet huilen. Ik >>schrik daar heel erg van. Ik weet niet waar ik last van heb. Ik >>reageer namelijk normaliter nooit zo. Ik heb ook weleens een keer een >>verdrietige bui, maar dit slaat werkelijk alles. Heeft iemand daar nog >>tips voor? Want ik weet dat dit depressieve gedoe waarschijnlijk alleen >>ave rechts werkt en ik daardoor misschien nog langer geen cyclus heb. >> >>Bijvoorbaat erg bedankt voor alle hulpzame antwoorden. >> >>Groeten, >>van een wanhopige Vera, die het ook niet meer weet....

geadviseerd onderzoek...
Google
OBGYN.net slechts forums endozone.org Web

gebruik wanneer onderzoek tot slechts het vrouwengezondheids forum moet beperken...
Typ uw zoekopdracht in:
Antwoorden per scherm: Alleen berichten die alle ingevoerde woorden bevatten:
List Requests to vrouwengezondheid-request@obgyn.net
Last Updated Mon Nov 2 06:04:31 2009

Women's Insurance Checklist from Auto Insurance Quote

home | medical professionals | women | industry | forums | international
e-mail | about us | advertising | our sponsors | contact us | disclaimer |

This information is provided for educational purposes only.
Please read the disclaimer. ©1996-2008, all rights reserved.
Do not reproduce without permission of MediSpecialty.com