search:

[ VrouwenGezondheid Forum ]

Re: cervixinsufficientie

From: Carina (anonymous@obgyn.net)
Mon Feb 25 11:59:55 2008

Ha Marielle,

Ik heb geen ervaring met de aandoening, maar ik zou zeggen: ga op je gevoel af. De arts gaf je de gelegenheid om toch om de week te komen voor controle. Dat jij in je enthousiasme 'ja' hebt gezegd, betekent niet dat je er niet op terug mag komen. In jouw conditie is het van groot belang dat je zo ontspannen mogelijk bent. Dat lijkt me het best voor de baby. Als een wekelijkse controle aan jouw goede gemoedstoestand bijdraagt, mag je vast en zeker op je enthousiaste besluit terug komen. Daar kijkt niemand van op, hoor.

Heel veel succes en ik hoop dat je ondanks alle medische toestanden ook nog een beetje kan genieten van je zwangerschap. Het blijft een unieke ervaring.

--
Carina

At Mon, 25 Feb 2008, marielle wrote: > >Hieronder eerst de (gedeeltelijke) vraag die ik in 2005 stelde op dit >forum. Toen zijn de reacties voor ons van grote waarde geweest. > >********************* >>>Drieenhalf jaar geleden bevallen van een dochter met 25,6 weken. >>>Oorzaak: uitpuilende vliezen met 24,6 weken. Oorzaak: voor de hand lag

> >-- >>>een eerdere conisatie, cervix 25 % korter dan 'normaal'. Dit bleek pas >>>na de vroeggeboorte van mijn dochter. Verder eventueel streptokokken, >>>maar dat is destijds niet onderzocht. >******************** > >Na lang twijfelen hebben we het aangedurfd;

> >ik ben op dit moment 26,5 weken zwanger. De termijn van mijn vorige >zwangerschap hebben we in ieder geval gehaald ;-) >Ik ben onder controle in het Diaconessenhuis te Meppel. >Er is een McDonald cerclage geplaatst met 14 weken. Toen was de >baarmoederhals al verkort, het plaatsen van de cerclage kostte al de >nodige moeite, >maar de gynaecoloog mat na afloop een cervix van 3,5 cm., als ik me niet >vergis. >Na het plaatsen van de cerclage is een stukje lopen er niet meer bij, ik >herkende weer de harde buiken van de eerste zwangerschap. > >Vanaf die termijn krijg ik wekelijks Proluton geinjecteerd. >Ik heb geen 100 % bedrust, maar moet wel zo min mogelijk in de benen. In >de praktijk wil dat ook niet anders: vijf minuten wat aanrommelen gaat >best, maar > >dan volgt prompt een harde buik en ga ik snel weer liggen of in ieder >geval met de benen omhoog. > >I.v.m. de harde buiken slik ik sinds 1,5 maand Adalat Oros, in eerste >instantie 60 mg, inmiddels 30 mg omdat ik erg veel last had van de >bijwerkingen. >Eigenlijk zijn we tot nu toe erg tevreden. > >Tot afgelopen week werd wekelijks gekeken hoelang de cervix nog is. >Tijdens de laatste controle vier dagen geleden was deze nog 2 cm, geen >funneling. > >De gyn. vroeg of ik me er in kon vinden vanaf nu niet elke week, maar >tweewekelijks een controle te doen. > >Omdat ik zo opgelucht was met het behalen van de grote psychologische >mijlpaal van het overschrijden van de zwangerschapstermijn van de vorige >zwangerschap >stemde ik daar heel optimistisch mee in. Vandaag een dag waarop ik me >helemaal niet zo lekker voel, ik wil niet zeggen dat het rommelt in mijn >buik maar >echt geweldig voel ik me ook niet. Ik zie geen reden om in paniek te >raken, tenslotte zijn alle hens wel aan dek. Maar als ik dan terugdenk >aan de vorige >zwangerschap, realiseer ik me dat het verstrijken van de baarmoederhals >toen helemaal ongemerkt is verlopen. >Zo vol vertrouwen als ik een paar dagen geleden was, zo onzeker raak ik >toch nu weer. > >Mijn vraag: >Mag ik durven vertrouwen dat de boel (voorlopig) dicht blijft zitten, of >is het met een termijn 26,5 weken en een cervix van 2 cm. toch van >belang goed de > >vinger aan de pols te houden en is met deze termijn een wekelijkse >meting toch beter? >

geadviseerd onderzoek...
Google
OBGYN.net slechts forums endozone.org Web

gebruik wanneer onderzoek tot slechts het vrouwengezondheids forum moet beperken...
Typ uw zoekopdracht in:
Antwoorden per scherm: Alleen berichten die alle ingevoerde woorden bevatten:
List Requests to vrouwengezondheid-request@obgyn.net
Last Updated Tue Sep 2 05:57:23 2008

home | medical professionals | women | industry | forums | international
e-mail | about us | advertising | our sponsors | contact us | disclaimer |

This information is provided for educational purposes only.
Please read the disclaimer. ©1996-2008, all rights reserved.
Do not reproduce without permission of MediSpecialty.com