search:

[ VrouwenGezondheid Forum ]

De invloed van verwijdering van 1 eierstok op de overgang

From: Andrea (anonymous@obgyn.net)
Sat Feb 23 07:54:44 2008

Bij mijn bezoek aan de huisarts ivm eventuele vervroegde overgang rees bij mij de volgende vraag: wat is precies de invloed van verwijdering van slechts 1 eierstok op de overgang? En heeft endometriose eveneens invloed op de overgang?

Ik ben 41 jaar, heb intra-uteriene-inseminatie behandelingen in het verleden gehad (waarbij hormonen toegediend zijn om de eisprong(en) te bevorderen). Door cystevorming heb ik besloten die behandelingen te stoppen. Een jaar later ongeveer ben ik op natuurlijke wijze toch zwanger geworden en heb nu een zoon die met de keizersnede ter wereld is gekomen.

In de periode tussen de iui-behandelingen en de zwangerschap bleek dat ik een buikholte vol endometriose had. Dit is toen grotendeels laparoscopisch verwijderd (later is ons verteld dat endometriose een grote reden is om problemen te hebben met zwanger raken) Enige jaren later kwam de endometriose in alle hevigheid terug en bleek dat o.a. één eierstok zodanig beschadigd geraakt was dat deze acuut verwijderd moest worden en is mijn buikholte weer helemaal schoongemaakt.

Mijn menstruaties zijn altijd gereguleerd geweest en na de laatste operatie voor endometriose, zijn ze ook pijnloos. (daar had ik veeeel eerder achter moeten komen, maar ja..) De laatste maanden merk ik echter dat "oude klachten" als pijn in de borsten, hoofdpijn een dag vooraf (zo heftig de laatste keer, dat ik er van moest braken) en vooral het bijna wegblijven (alle bloedverlies is op 1 maandverbandje te verzamelen) van bloedverlies, aan het veranderen is. Ook heb ik al enige maanden flinke hartkloppingen. Is dit overigens ook eventueel een overgangsverschijnsel?

Volgens mijn huisart heeft verwijdering van 1 eierstok geen invloed op de overgang. Nu heb ik altijd gedacht dat je als vrouw bij de geboorte het aantal eitjes al hebt meegekregen. Ik kan me voorstellen dat bij verwijdering van een orgaan wat in paren voorkomt, de taken worden overgenomen. Wanneer dat zo is, lijkt het mij wel logisch dat het aantal eitjes dus op het moment van verwijdering ook verminderd is, dus een eerdere overgang. Ik weet echter niet of het aantal eitjes bij de geboorte ook als zodanig al zich bevinden in de eierstokken zelf. Dat zou ik ook wel willen weten overigens. Maar klopt de opmerking van mijn huisarts, of heeft het wel degelijk invloed op de "voorraad eieren"?

Verder kan ik me voorstellen dat hormoonpreparaten ook invloed hebben aangezien daarmee de eisprong(en) bevorderd wordt en er dus meerdere eitjes tot rijping komen gedurende die periode.

Het advies van de huisarts is nu een maand te stoppen met de pil. Na deze maand wordt mijn bloed geprikt (FSH - en TSH voor andere uitsluitsels). De assistente zegt echter dat bloedwaardes niet altijd aangeven of je in de overgang bent en dat bepaling daarvoor aan de hand van je verhaal bij de huisarts wordt getoetst.

Is er een 100% zeker onderzoek om de overgang te bepalen? Of is de FSH waarde voldoende of enig in zijn soort?

geadviseerd onderzoek...
Google
OBGYN.net slechts forums endozone.org Web

gebruik wanneer onderzoek tot slechts het vrouwengezondheids forum moet beperken...
Typ uw zoekopdracht in:
Antwoorden per scherm: Alleen berichten die alle ingevoerde woorden bevatten:
List Requests to vrouwengezondheid-request@obgyn.net
Last Updated Mon Nov 2 06:03:15 2009

Women's Insurance Checklist from Auto Insurance Quote

home | medical professionals | women | industry | forums | international
e-mail | about us | advertising | our sponsors | contact us | disclaimer |

This information is provided for educational purposes only.
Please read the disclaimer. ©1996-2008, all rights reserved.
Do not reproduce without permission of MediSpecialty.com