search:

[ VrouwenGezondheid Forum ]

Re: Nekplooimeting, 35 jaar, kans 1:850. Wat hadden jullie?

From: Lies (anonymous@obgyn.net)
Tue Oct 30 03:04:50 2007

Hoi Anna,

Je zit dus een beetje in hetzelfde schuitje. Ik ben er ook nog steeds heel rustig onder. Een punctie lijkt mij wel erg eng, want stel dat je het vruchtje verliest?? En dan te bedenken dat bij een kans van 1:200, je dus een kans van 0.5% hebt om een kindje met Down te krijgen. En wij hebben zelfs nog een lagere kans!

Mijn gyn zei mij: "Stel dat je geen test had laten doen, dan hadden we tegen je gezegd: "je hebt een kans van 1:350. Nu (na de test) kunnen we je zeggen: 'Je hebt een kans van 1:850' Dat is toch veel beter??" Helemaal waar!

Moeilijk moeilijk allemaal.

--
Lies

At Mon, 29 Oct 2007, Anna wrote: > >Hoi, > >Ik heb net de uitslag gehad van onze combinatietest. Ik ben trouwens 36. >De kans is 1 op 570. laag risico volgens de verloskundige en natuurlijk >lager dan wat normaal zou zijn op basis van mijn leeftijd. Toch had ik >ook liever een uitslag van 1 op 10000 ofzo gehad. Dan was het wel >duidelijk geweest dat we het zo zouden laten. >Nu twijfel ik toch, aan de ene kant zie ik op tegen een >vruchtwaterpunctie met alle risico's vandien + stress die het toch weer >geeft en wil ik tevens dit hoofdstuk afsluiten en gaan genieten van mijn >zwangerschap. Aan de andere kant is 1:570 niet superlaag natuurlijk. >Vanavond nog maar een goed met mijn vriend overleggen. Neig er toch >naar geen aanvullend onderzoek te laten doen en het hierbij te laten. >Van de verloskundige heb ik wel verwijzing meegekregen voor counselling >door de klinische genetica (dat mag omdat ik 36 ben), maar ik denk dat >ik daar alleen maar meer van ga twijfelen. > >Blijft moeilijk.... > >Overigens zijn mijn vriend en ik het er wel over eens dat we de >zwangerschap willen laten afbreken als het kindje Down's syndroom zou >hebben, dus het argument van "als je er verder toch niets mee doet" gaat >bij ons niet op. > >Groetjes Anna > >At Sun, 28 Oct 2007, Mila wrote: >> >>Ik heb op 36 jarige leeftijd een nek plooi meting laten doen bij mn >>tweeling en daar kwam 1:10900 uit.....!!! >>Nah daar was ik erg blij mee... >>We hebben verder niet gekozen voor andere onderzoeken!!! >>bij een tweeling ligt het anders vonden mijn man en ik. >>We vinde al dat we bevoorrecht zijn om een tweeling te mogen krijgen ... >>een nt meting was puur om ons er op voor te bereiden mocht er iets met >>een van de kinderen zijn!! >> >>At Sat, 27 Oct 2007, Alexandra te R wrote: >>> >>>Ik was ook 35 bij mijn laatste zwangerschap en had na de combinatie van >>>nekplooi en bloedtest (heb jij dat ook laten doen of is dit alleen de >>>nekplooimeting?) een kans van 1:3400. Dit was volgens de gynaecoloog >>>"spectaculair" en dus zeer welkom omdat ik daarvoor al een tweeling had >>>verloren aan een chromosoomafwijking. Zoonlief is kerngezond. Die >>>uitslag van 1:850 zegt eigenlijk dat het er beter uitziet dan bij een >>>gemiddelde zwangerschap van een 35-jarige. Garanties zijn er niet, dan >>>moet je verder onderzoek laten doen - en dan nog. Maar aangezien de >>>kans op een miskraam door bijvoorbeeld vlokkentest of vruchtwaterpunctie >>>flink groter is dan jouw kans op een kindje met een afwijking zou ik dat >>>zelf nooit doen. Als straks de echo met 20 weken ook goed is wordt het >>>tijd om er een beetje vertrouwen in te krijgen! >>> >>>Alexandra >>> >>>At Sat, 27 Oct 2007, Lies wrote: >>>> >>>>Welke ongeveer 35-jarige heeft ook ooit een nekplooimeting laten doen? >>>>En wat was jouw uitslag?? >>>> >>>>Ik weet dat bij mijn leeftijd een kans van 1:350 "hoort", maar toch ben >>>>ik onrustig over mijn uitslag (1:850). >>>> >>>>Alvast bedankt voor jullie reacties! >>>>Lies >>> >>>-- >>>http://europe.obgyn.net/nederland/default.asp?page=/nederland/Forum/wieiswie >>>>#Alexandra >>>

geadviseerd onderzoek...
Google
OBGYN.net slechts forums endozone.org Web

gebruik wanneer onderzoek tot slechts het vrouwengezondheids forum moet beperken...
Typ uw zoekopdracht in:
Antwoorden per scherm: Alleen berichten die alle ingevoerde woorden bevatten:
List Requests to vrouwengezondheid-request@obgyn.net
Last Updated Sun Nov 2 05:45:52 2008

home | medical professionals | women | industry | forums | international
e-mail | about us | advertising | our sponsors | contact us | disclaimer |

This information is provided for educational purposes only.
Please read the disclaimer. ©1996-2008, all rights reserved.
Do not reproduce without permission of MediSpecialty.com