search:

[ VrouwenGezondheid Forum ]

Re: Pap II uitslag

From: ieke (anonymous@obgyn.net)
Fri Jun 29 09:29:54 2007

Beste Arianne,

Ik ga ervan uit dat je het uitstrijkje hebt laten maken in het kader van het bevolkingsonderzoek. Het bevolkingsonderzoek is gericht op het screenen naar (de voorstadia van) baarmoederhalskanker. Dit is een ziekte die zich heel langzaam ontwikkelt, in de loop van jaren.

Het KOPAC systeem wordt gebruikt om een aantal kenmerken van het uitstrijkje te beschrijven, elke letter staat voor een bepaald kenmerk. De KOPAC score correspondeert weer met een PAP score. Op basis hiervan formuleert de patholoog een advies voor eventueel vervolgonderzoek.

PAP 2 wil zeggen dat er lichte afwijkingen in de cellen zijn gevonden. Dit wil niet zeggen dat er sprake is van baarmoederhalskanker of zelfs een voorstadium, maar wel dat het volgende uitstrijkje eerder gemaakt moet worden dan normaal na 5 jaar. Waarschijnlijk heb je een advies gekregen wanneer je dit moet laten doen. Wanneer je je gewoon aan deze termijn houdt, zit je altijd veilig.

In de meeste gevallen is er bij het vervolg-uitstrijkje niets meer aan de hand, maar meestal wordt voor de zekerheid het uitstrijkje na een jaar weer herhaald. Een PAP 2 score is dus niet iets om je ernstig zorgen over te maken.

--
Ieke

At Fri, 29 Jun 2007, Arianne wrote: > >De uitslag van mijn uitstrijkje is pap II en KOPAC B was 16211 B1 en er >stond bij vermeld reactieve verandering plaveiselcellen. > >Moet ik me hier erg zorgen over maken? > >en wat is trouwens een normale KOPAC B score? >Is dat dan 16111? > >Groetjes Arianne,

geadviseerd onderzoek...
Google
OBGYN.net slechts forums endozone.org Web

gebruik wanneer onderzoek tot slechts het vrouwengezondheids forum moet beperken...
Typ uw zoekopdracht in:
Antwoorden per scherm: Alleen berichten die alle ingevoerde woorden bevatten:
List Requests to vrouwengezondheid-request@obgyn.net
Last Updated Mon Nov 2 06:01:35 2009

Women's Insurance Checklist from Auto Insurance Quote

home | medical professionals | women | industry | forums | international
e-mail | about us | advertising | our sponsors | contact us | disclaimer |

This information is provided for educational purposes only.
Please read the disclaimer. ©1996-2008, all rights reserved.
Do not reproduce without permission of MediSpecialty.com