search:

[ VrouwenGezondheid Forum ]

Re: Effexor 300mg tijdens zwangerschap

From: Wennetje (anonymous@obgyn.net)
Tue Jun 26 01:03:32 2007

Hallo Mees,

Ik ben altijd zeer terughoudend met negatieve berichten maar deze keer doe ik het toch. Er is bij gynaecologen niet zoveel bekend over antidepressiva en zwangerschap en zij geven slechte voorlichting. Feit is dat vooral SSRI's (meest gebruikte soort antidepressiva) effect hebben op het kind. Ze ondervinden schade van het neurologische systeem en moeten 'afkicken'. Daarentegen heb je blijkbaar al een gezond kind (neem ik even aan) op de wereld gezet met een middel dat veelal echt afgeraden wordt in de zwangerschap, namelijk prozac. Dat bewijst wel weer dat het geen nadelig effect hoeft te hebben. En een depressieve moeder is ook niet goed voor het kind dus dit is een afweging die je nauwkeurig moet nemen.

Als het gaat om effexor, heb ik dit gevonden: Ook de Amerikaanse registratieautoriteit FDA ( http://www.fda.gov/medwatch/safety ) waarschuwde voor het gebruik van SSRI’s bij zwangerschap, met name voor Effexor (venlafaxine): "Neonates exposed to Effexor late in the third trimester of pregnancy have developed complications requiring prolonged hospitalization, respiratory support, and tube feeding. Such complications can arise immediately upon delivery." Aan de andere kant is Amerika weer heel erg voorzichtig, bang voor iedere claim.

Ik heb deze informatie van de website van stichting Pandora (http://www.stichtingpandora.nl), dit is namelijk een onafhankelijke stichting die geen gelden ontvangt van de farmaceutische industrie. Het is namelijk ongelooflijk hoeveel onderzoeken bekostigd worden door de farmaceutische industrie. Resultaten zijn dan opvallend vaak in het voordeel van het betreffende medicijn. Wat je zou kunnen doen is de apotheker vragen, niet de apothekersassistent(e) maar de apotheker zelf. Die kan je echt goede informatie geven of weet deze te vinden.

Heel veel sterkte met je beslissing! En gefeliciteerd met je zwangerschap. Groetjes, Wendy

At Mon, 25 Jun 2007, Mees wrote: >
>Hallo,
>
>Toen ik aan mijn huisarts aangaf dat ik zwanger wilde worden ben ik van
>Fluoxetine overgestapt naar Effexor. (ik wilde van Fluoxetine af,
>i.v.m. migraine-klachten) Nu ben ik net 5 weken zwanger (pas 3 dagen
>geleden ontdekt) en vraag ik me af of ik niet moet proberen te minderen
>of wellicht iets anders moet doen?
>Tijdens mijn eerste zwangerschap heb ik Fluoxetine gebruikt en stond ik
>onder strenge controle van de gynecoloog. Dat zal deze keer wel weer zo
>gaan, maar ik wil het natuurlijk zo snel mogelijk goed doen.
>
>--
>Mees
>

geadviseerd onderzoek...
Google
OBGYN.net slechts forums endozone.org Web

gebruik wanneer onderzoek tot slechts het vrouwengezondheids forum moet beperken...
Typ uw zoekopdracht in:
Antwoorden per scherm: Alleen berichten die alle ingevoerde woorden bevatten:
List Requests to vrouwengezondheid-request@obgyn.net
Last Updated Thu Oct 2 05:44:55 2008

home | medical professionals | women | industry | forums | international
e-mail | about us | advertising | our sponsors | contact us | disclaimer |

This information is provided for educational purposes only.
Please read the disclaimer. ©1996-2008, all rights reserved.
Do not reproduce without permission of MediSpecialty.com