search:

[ VrouwenGezondheid Forum ]

Re: keuze tussen keizersnede en inleiden

From: Cleo (anonymous@obgyn.net)
Wed Apr 25 09:43:16 2007

Hoi Caroline,

Ik heb ook voor deze keuze gestaan en uiteindelijk gekozen voor een geplande keizersnede. Ik zal proberen uit te leggen waarom ik tot deze (altijd moeilijke) beslissing ben gekomen, want ik denk dat bijna iedereen het erover eens is dat het prettiger is natuurlijk te bevallen dan dmv een keizersnede.

MIjn historie speelt een belangrijke rol in deze keuze: na 2 miskramen verliep de zwangerschap van onze oudste dochter heel goed. Na 42 weken zwangerschap is ze echter onverwachts bij de bevalling overleden. De kinderarts gaf aan dat als ze 2-3 weken eerder geboren was, ze waarschijnlijk geleefd zou hebben. Met mijn zoontje (bevalling 13 maanden later) heb ik gekozen voor een inleiding die goed verliep, maar op het allerlaatste moment (10 cm ontsluiting) bleek de zuurstofwaarde in het bloed 0,01 lager te zijn dan de norm, navelstrenomstrengeling en daling van hartslag. dus naar de OK, spoed ks. aldaar heeft een arts-assistent tijdens het hechten een bloedvat over het hoofd gezien en ben ik 8 uur na de bevalling opnieuw naar de OK gebracht, volledige narcose en 4,5 liter bloed + veel plasma gekregen. Na terugkomt van IC, op zich nog redelijk herstel, na 5 dagen naar huis.

Met onze 2e dochter wist ik het niet meer: inleiden was voor mijn gyn geen optie: na een ks doet zij dat niet meer en volledig terecht (vind ik). ik heb eea nagezocht op internet en een inleiding brengt veel meer risico's met zich mee na een keizersnede (alhoewel ik op dit forum lees dat het wel gedaan wordt). Ik denk dat dat een persoonlijke keuze is, maar ik wilde dat risico niet lopen. Ik vond de ks, ondanks mijn ervaring, een veiliger keuze voor de baby. Maar goed, het is eigenlijk een non-keuze vind ik zelf. Liever was ik natuurlijk bevallen. Alles is goed verlopen, het ging heel relaxed tov de spoed ks het jaar ervoor, ook al was ik super gestressed). Vrijdag ks, zondag naar huis, na 10 dagen op een terrasje in de stad ;-). Herstel ging goed, ook al heb ik in dat opzicht helaas weinig referentiekader en goede ervaringen.

Ik hoop dat je voor jezelf een beslissing kan nemen waarbij jij je goed voelt. Het is zo persoonlijk. Bij mij speelde de enorme angst dat ik mijn kindje opnieuw zou verliezen zo'n grote rol, dat het een rationele keuze is geworden. Alleen op het moment dat de bevalling zelf op gang zou komen, zou ik het zeker nog een keer proberen (na 37 wk weeen ;-), maar die zetten niet door).

Veel geluk met je kleintjes! Cleo ____________________________ At Tue, 24 Apr 2007, caroline wrote:

--
>Ik ben een tijdje veel minder op dit forum geweest maar sta (net als bij
>mijn eerste kindje) weer voor de moeilijke keuze:
>
>Sectio of inleiden.
>
>Ik heb het antifosfolipide syndroom (stollings probleem in placenta) en
>mag dus niet wachten tot na de 40 weken met bevallen.  Ik ben 41, mijn
>vorige kindje is anderhalf jaar geleden met primaire sectio gehaald ivm
>foetale nood.
>
>De baby die nu in mijn buik zit doet het prima, groeit goed, CTG's goed
>etc.
>Baarmoedermond is nu (38 weken) half verstreken, maar binnenkant nog
>dicht.
>Bij 39,5 week gaan ze opnieuw voelen en als hij nog hetzelfde is moet
>het de dag erna een sectio worden (gel mag niet als je al eerder sectio
>hebt gehad, dus inleiden kan alleen als er al 2 cm is).
>Als er wel 2 cm is heb ik de keus: sectio of inleiden (de volgende dag).
>
>Zijn er mensen met tips, ervaringen, risico overzichtjes etc.
>Ik vind het een erg moeilijke keus.  Ik ken de risico's ook niet genoeg
>om er een beeld van te kunnen vormen.
>
>Alle opmerkingen en overwegingen zijn welkom!
>
>Dank,
>Caro (heel blij dat ik na 3 miskramen en een ontzettend medisch traject
>toch 2 kindertjes mag krijgen!)

geadviseerd onderzoek...
Google
OBGYN.net slechts forums endozone.org Web

gebruik wanneer onderzoek tot slechts het vrouwengezondheids forum moet beperken...
Typ uw zoekopdracht in:
Antwoorden per scherm: Alleen berichten die alle ingevoerde woorden bevatten:
List Requests to vrouwengezondheid-request@obgyn.net
Last Updated Wed Dec 2 05:58:06 2009

Women's Insurance Checklist from Auto Insurance Quote

home | medical professionals | women | industry | forums | international
e-mail | about us | advertising | our sponsors | contact us | disclaimer |

This information is provided for educational purposes only.
Please read the disclaimer. ©1996-2008, all rights reserved.
Do not reproduce without permission of MediSpecialty.com