search:

[ VrouwenGezondheid Forum ]

Re: Up to date info over vergoedingen ovulatiestimulerende medicatie

From: Philippine (anonymous@obgyn.net)
Mon Nov 27 14:23:27 2006

Hoi Cecile, dank voor je uitgebreide reactie! Begrijp ik het nu goed dat bepaalde medicatie die je bij een IVF krijgt ook niet in de basisverzekering zit? Terwijl de behandeling IVF zelf wel wordt vergoed? Vanaf jan 07 wordt toch ook de eerste IVF weer vergoed trouwens?

Maar zo ver zijn we nog lang niet. Eerst maar eens uitzoeken of het nog zinvol is om voor jan 2007 over te stappen. Ik word er helemaal gestrest van in ieder geval en zie het al gebeuren dat we van alles en nog wat zelf moeten gaan betalen (ik heb alleen een basisverzekering bij de Friesland). Weet jij toevallig bij welke verzekeraars hormoonstimulerende medicatie in de aanvullende verzekering zit? In onze gegevens van de Friesland wordt dit niet genoemd nl (daar hebben ze het dan gelijk weer alleen over IVF of invriezen sperma ed). En om nou al die verzekeraars af te bellen.... Behandelingen als IUI/KI ed worden toch wel vergoed vanuit de basisverzekering?

Nou, een heleboel vragen maar ik hoop echt dat je me wat verder kan helpen want ik zie door de bomen het bos niet meer en vind het hele proces waar we nu net in zitten eigenlijk al belastend genoeg (dat herken je wellicht, anders wist je er niet zoveel vanaf) Hartstikke bedankt alvast! Groet, Philippine

Cecile <anonymous@obgyn.net> wrote: At Mon, 27 Nov 2006, Philippine wrote: >
>Hallo,
>
> ik zocht informatie op dit forum met betrekking tot de vergoeding van hormoon-stimulerende medicatie. De laatste info dateert van 2004 dus vandaar de plaatsing van dit bericht. Het is nog niet gezegd dat ik het nodig heb, we zijn pas in de startfase van een Orienterend FertiliteitsOnderzoek, maar mijn gyn heeft geadviseerd dit vast na te vragen. Puregon en Clomid (ovulatie stimulerende medicatie die in mijn ziekenhuis veel gebruikt worden) worden volgens de dame van mijn huidige verzekeraar (de Friesland) vanuit de basisverzekering vergoed en bij hun wordt dat niet vergoed. Hoe zit dit want ik lees op dit forum over mensen die zich bijverzekeren? Als medicijnen echter vanuit de basisverzekering vergoed worden, zou het toch niet zinvol zijn je bij te verzekeren? Is er bij iemand een zorgverzekeraar bekend bij wie deze medicijnen wel in de basisverzekering zitten of kan iemand mij vertellen hoe ik hierover meer info kan krijgen?
> Voor 1 jan 2007 kan je nl nog gemakkelijk (zonder keuring) overstappen heb ik begrepen en misschien is dit dus voor ons zinvol.
>
> Dank voor de reactie.
>
> Vriendelijke groet, Philippine

Beste Philippine, Op http://www.independer.nl vind je bij Zorgverzekering 2007 alle polissen van de zorgverzekeraars. Ovulatie-stimulerende middelen worden NIET vanuit de basisverzekering vergoed (dezelfde middelen bij IVF vanaf 1 januari 2007 godzijdank wel weer). Dat betekent dat ze vergoed kunnen worden vanuit een aanvullende verzekering.

Nu geldt voor de aanvullende verzekering dat een verzekeraar je mag weigeren als je al bepaalde kwalen blijkt te hebben. Je kunt immers ook niet meer een brandschadeverzekering afsluiten als je huis in de fik staat. Dat moet je doen voordat je zoiets overkomt. Je verzekert je tegen het risico en als je al bekend bent met bepaalde kwalen gaat het niet meer over het verzekeren tegen een bepaald risico maar wordt het een financiering van je behandeling (en als je voor 3000 euro uit je verzekering vergoed krijgt en maar 1200 euro premie betaalt, kun je wel nagaan dat de andere verzekerden de overige 1800 euro bij elkaar moeten sprokkelen).

Op bovengenoemde website staat exact of er wel of niet een medische selectie is (op het moment dat je er voor kiest dat alle geneesmiddelen vergoed moeten worden, wordt er vrijwel altijd een gezondheidsverklaring gevraagd).

Als je een mogelijkheid ziet om via je werkgever (of die van je partner) verzekerd te worden, dan moet je daar echt serieus naar kijken omdat er vrijwel nooit medische selectie is.

Ik wil je wel wijzen op de mogelijkheid om buitengewone medische kosten af te trekken van de belasting. Je moet dan wel eerst een bedrag zelf betalen maar alles daarboven kun je terugkrijgen. Voor meer informatie (geldend voor 2005): http://www.freya.nl/web_verzekeringen/buitengewoneuitgaven.php Hiervoor moet je wel bonnetjes bewaren van alle kosten die je hebt gemaakt.

Succes !!!

--
Dankzij uw gift kan dit forum blijven bestaan.
Heeft een antwoord u dus geholpen, maak dan eens een bijdrage over op
bankrekening 46.61.99.392 t.n.v. Stichting Eurydice te Wijdewormer (NL).
Elke bijdrage, hoe klein ook, wordt enorm gewaardeerd !!!

Groeten, Cecile http://europe.obgyn.net/nederland/default.asp?page=/nederland/Forum/wieiswie#Cecile

geadviseerd onderzoek...
Google
OBGYN.net slechts forums endozone.org Web

gebruik wanneer onderzoek tot slechts het vrouwengezondheids forum moet beperken...
Typ uw zoekopdracht in:
Antwoorden per scherm: Alleen berichten die alle ingevoerde woorden bevatten:
List Requests to vrouwengezondheid-request@obgyn.net
Last Updated Tue Sep 2 05:54:27 2008

home | medical professionals | women | industry | forums | international
e-mail | about us | advertising | our sponsors | contact us | disclaimer |

This information is provided for educational purposes only.
Please read the disclaimer. ©1996-2008, all rights reserved.
Do not reproduce without permission of MediSpecialty.com