search:

[ VrouwenGezondheid Forum ]

Re: steken in eierstokken +-2 weken voor regels: reden? jullie mening over onderstaande opmerkingen aub

From: yvonne (anonymous@obgyn.net)
Sun Oct 29 14:11:41 2006

At Sun, 29 Oct 2006, Lies wrote: >
>Op de website http://www.zappybaby.be/forum stond de volgende vraag:
>
>"kunnen steken in een van de twee eierstokken ongeveer een week voor je
>NOD op innesteling wijzen? moeders die zich dat herinneren??"
>
>er kwamen deze antwoorden op:
>"Ik zal me weer eens moeien en wetenschappelijk onderbouwde informatie
>geven....
>Na 3 zwangerschappen, ken ik er wat van, en mijn medische achtergrond
>helpt me veel vooruit. Ik had bij elke zwangerschap een week na mijn
>eisprong ook precies het gevoel dat ik terug een eisprong kreeg.
>En ik weet waarom dat komt!
>Als een follikel springt, komt het eicelletje eruit. Maar die follikel
>heeft dan nog een belangrijke functie te vervullen, en wordt dan het
>corpus luteum. Dat zorgt voor de productie van progesteron. Het corpus
>luteum heeft in geval van een innesteling plots héél veel werk, want
>voor een dikke laag baarmoederslijmvlies moet het deftig wat progesteron
>produceren. Dus, corpus luteum groeit, en wordt qua omvang makkelijke 3
>op 3 cm. En dat voel je dus wel he!
>
>Voila, en nu kunnen de "ongelovige thomassen" schieten op mij !"
>
>"Bovenstaande heeft absoluut gelijk!
>Dames -zoals ik- die met ICSI bezig zijn, kunnen héél veel steekjes
>hebben aan de eierstokken en ja... eisprong kan het dus niet zijn.
>Bij velen blijkt er een zwangerschap te zijn onstaan."

Hallo,

Innesteling van een bevrucht ei Drie tot vier dagen na de bevruchting begint het zich ontwikkelende embryo al te veranderen, en heeft het net als een volwassen menselijk lichaam het vermogen tot eiwitsynthese. Nu beginnen de genen van het embryo te functioneren: omstreeks de vierde dag na de bevruchting komt in de cellen van het embryo een proces op gang dat differentiatie wordt genoemd, ter voorbereiding van de innesteling van het embryo in de baarmoeder. Tijdens het proces van differentiatie, de nog altijd raadselachtige ontwikkeling van embryo tot volgroeide foetus, deelt de enkele eicel zich tot cellen die alle gecompliceerde weefsels van het menselijk lichaam: de botten, inwendige organen, hersenen, zintuigen, oortplantingsorganen enzovoort vormen.

Om in leven te blijven mag het embryo de reis door de eileider naar de baarmoeder niet al te snel volbrengen. Omstreeks de ovulatie is het milieu in de baarmoeder gunstig voor zaadcellen maar ongunstig voor de levenskansen van het beruchte ei; het hormoon progesteron moet gedurende enkele dagen de uterus voorbereiden op de innesteling van het embryo. Daarom legt het bevruchte ei de weg door de eileider geleidelijk af en is die reis pas na vier dagen voltooid. Hierbij transporteren de samentrekkingen van de eileiderwand en de beweging van trilhaartjes waarmee deze aan de binnenzijde is bekleed, het eiy´langzaam naar de baarmoeder, terwijl het celdelingsproces in het bevruchte ei onafgebroken voortgaat.

Op het moment dat de bevruchte eicel de baarmoeder ingaat is dit proces zover gevorderd dat er een honderdcellig organisme is ontstaan dat blastocyste wordt genoemd. In dit stadium van de embryonale ontwikkeling begint de overgeërfde chromosomenstructuur een rol te spelen: eem embryo met een ernstige chromosomale afwijking zal dit stadium niet overleven en omstreeks het tijdstip van de innesteling afsterven. Tijdens het einde van de eerste zwangerschapsweek is het menselijk embryo afgedaald in de baarmoeder en heeft zijn zona pellucida verloren. Als de blastocyste de uterus binnenkomt treden er elektrochemische reacties op, die er in de regel toe zullen leidén dat het bevruchte ei zich in het bovenste deel van de baarmoeder aan het endometrium (baarmoederslijmvlies) hecht.

Hierin komen bloedvaten tot ontwikkeling voor de aanvoer van voedingsstoffen voor de zich ontwikkelende placenta. Vanaf dat moment belast de placenta zich met de voeding van het nietige embryo, dat tot dan toe voedingsstoffen heeft onttrokken aan het eiwit rondom de eicel. Afwijkingen in de baarmoederholte zoals vleesbomen of grote gezwellen kunnen de innesteling beletten; er zal dan een eind komen aan de zwangerschap. Het tijdstip waarop het bevruchte ei in de baarmoeder aankomt is van kardinaal belang voor een geslaagde innesteling. De zogeheten transporttijd luistert zo nauw dat de ontwikkeling ernstig gestoord kan worden indien de voortgang van het ei door de eileider door een litteken of insnoering of emotionele spanningen wordt vertraagd, zodat het ei zich niet in de baarmoederwand zal hechten.

p.s bij al mijn 5 zwangerschappen heb ik nog nooit mijn eierstokken gevoeld wel de innesteling in de baarmoeder holte.

groet yvonne

geadviseerd onderzoek...
Google
OBGYN.net slechts forums endozone.org Web

gebruik wanneer onderzoek tot slechts het vrouwengezondheids forum moet beperken...
Typ uw zoekopdracht in:
Antwoorden per scherm: Alleen berichten die alle ingevoerde woorden bevatten:
List Requests to vrouwengezondheid-request@obgyn.net
Last Updated Wed Dec 2 05:56:01 2009

Women's Insurance Checklist from Auto Insurance Quote

home | medical professionals | women | industry | forums | international
e-mail | about us | advertising | our sponsors | contact us | disclaimer |

This information is provided for educational purposes only.
Please read the disclaimer. ©1996-2008, all rights reserved.
Do not reproduce without permission of MediSpecialty.com