search:

[ VrouwenGezondheid Forum ]

Kans op ersntige problemen met bloeddruk (pre-eclampsie, hellp) in 2e zwangerschap.

From: Petra (anonymous@obgyn.net)
Fri Mar 31 00:23:04 2006

Ik ben op dit moment zwanger van ons 2e kindje (officieel mijn 3e zwangerschap). Bij de 1e zwangerschap is mijn bloeddruk de hele zwangerschap prima geweest. Pas toen ik 2 weken over tijd was, schoot die omhoog met een onderdruk van 110 á 120. De urine en het bloed was goed, dus er was geen pre-eclamspie of hellp in het spel.

Omdat de geboorte van onze zoon heel erg paniekerig is gelopen (we moesten er rekening mee houden dat hij het niet had overleefd, gelukkig dus wel!!) ben ik nu heel erg bang voor panieksituaties (levensbedreigende situaties)van mij of ons kindje tijdens de zwangerschap en bevalling. Ik ben bijvoorbeeld erg bang dat ik deze zwangerschap last zal krijgen van pre-eclampsie of Hellp.

Buiten mijn zwangerschap is mijn bloeddruk ongeveer 75/135. Bij 13 weken was die 65/130. Maar bij 16 weken was die 83/140. De stijging van de onderdruk vergroot mijn eerder genoemde angst. Hier heb ik al een vraag over gesteld, maar toch heb ik hier nog een vraag over.

NU EINDELIJK MIJN VRAAG: Hoe groot is de kans dat zich bij de 2e zwangerschap hellp of pre-eclampsie ontwikkelt, terwijl dat bij de 1e zwangerschap niet gebeurd is?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groeten, Petra

geadviseerd onderzoek...
Google
OBGYN.net slechts forums endozone.org Web

gebruik wanneer onderzoek tot slechts het vrouwengezondheids forum moet beperken...
Typ uw zoekopdracht in:
Antwoorden per scherm: Alleen berichten die alle ingevoerde woorden bevatten:
List Requests to vrouwengezondheid-request@obgyn.net
Last Updated Thu Oct 2 05:39:27 2008

home | medical professionals | women | industry | forums | international
e-mail | about us | advertising | our sponsors | contact us | disclaimer |

This information is provided for educational purposes only.
Please read the disclaimer. ©1996-2008, all rights reserved.
Do not reproduce without permission of MediSpecialty.com