search:

[ VrouwenGezondheid Forum ]

Re: hulp gevraagd bij beslissing sectio of inleiden (onvolkomen stuit)

From: Monique (anonymous@obgyn.net)
Sun Jul 31 09:16:47 2005

Hoi Caroline,

>Hoe lang na de sectio mag/kan je niet tillen bijvoorbeeld? (Ik ben
>alleenstaand, woon in een bovenhuis en kan ik wel mijn kind zelf
>verzorgen en tillen na de sectio dan? Hoe lang zal dit problemen
>opleveren?)

De eerste dag na de sectio is het rotst, meestal mag je de volgende dag uit bed (wordt je van je bed gelicht!) dit is niet fijn, je loopt als een oud vrouwtje. Houdt een kussentje tegen je buik dan gaat het een stuk makkelijker. Vaak wordt dan het katheter er dan ook uitgehaald. Wat betekent dat je wel je bed uit moét om te plassen. Echter telkens als je uit bed gaat, gaat het een stukje beter. Meestal mag je tussen de 2-7 dagen naar huis. Als richtlijn wordt vaak aangegeven: de eerste 6 weken niets zwaarder dan je baby tillen. Ik vond een hoefijzer-vormig voedingskussen de eerste weken een uitkomst, heb hem ook in het ziekenhuis continu gebruikt, zo ontlast je je buik.

Ik heb zelf twee totaal verschillende sectio ervaringen, eentje (spoed) waarbij ik 3 maanden amper zelf iets kon en eentje (gepland) waarbij ik na twee weken weer de oude was. Evengoed heb ik me toen ook braaf aan de 6 weken richtlijn gehouden. Onderschat het niet, het is een zware operatie. Probeer zoveel mogelijk hulp vantevoren te regelen de eerste weken (bijv. met boodschappen doen, huishouden etc.) dan kun jij je bezig houden met je baby en je eigen herstel. Wees echt niet bang of te trots om hulp te vragen. Je kunt je kindje vanaf het begin zelf verzorgen, alleen zul je niet zo lang kunnen staan en baby in badje doen bijv. zal je maar een paar minuten volhouden. Ik vond het prettiger om dit samen met iemand te doen.

>
>Zou het tussen 37 en 38 weken in mijn buik beter af zijn dan erbuiten,
>of juist andersom? Zou het mis kunnen gaan (placenta insufficiëntie of
>zo) tussen 37 en 38 weken? Of zijn goeie dagelijkse CTG's altijd wel
>indicatie dat het nog goed gaat daarbinnen?

Persoonlijk zou ik, als er geen reden is baby eerder te laten komen natuurlijk, zo lang mogelijk wachten zodat baby zo lang mogelijk in je buik kan groeien.

Het grootste verschil tussen een spoed sectio en een geplande sectio vond ik het feit dat ik bij de geplande goed uitgerust was en me daardoor sneller fitter voelde.

Dit is een goede site met info over de keizersnede: http://europe.obgyn.net/nederland/patientenvoorlichting/sectio.htm

Ik wens je veel succes met de bevalling en het maken van je keuze. Laat je nog eens weten hoe het gegaan is?

groetjes Monique

geadviseerd onderzoek...
Google
OBGYN.net slechts forums endozone.org Web

gebruik wanneer onderzoek tot slechts het vrouwengezondheids forum moet beperken...
Typ uw zoekopdracht in:
Antwoorden per scherm: Alleen berichten die alle ingevoerde woorden bevatten:
List Requests to vrouwengezondheid-request@obgyn.net
Last Updated Wed Dec 2 05:50:18 2009

Women's Insurance Checklist from Auto Insurance Quote

home | medical professionals | women | industry | forums | international
e-mail | about us | advertising | our sponsors | contact us | disclaimer |

This information is provided for educational purposes only.
Please read the disclaimer. ©1996-2008, all rights reserved.
Do not reproduce without permission of MediSpecialty.com