search:

[ VrouwenGezondheid Forum ]

verwijdering mirena via hysteroscopie en daarna 2 miskramen - mogelijke oorzaken?

From: Lizette (anonymous@obgyn.net)
Tue May 31 07:40:49 2005

Beste mr. van der Slikke,

ik heb afgelopen 28 april en 28 mei een miskraam gehad; 1 in week 6 en één in week 5. Ik heb al een gezonde zoon van 22 maanden.

4 maanden na de geboorte van mijn zoontje heb ik de mirena-spiraal laten plaatsen. Ik heb daarvan de eerste 8 maanden bruinverlies van gehouden. Na 11 maanden heb ik de huisarts gevraagd om de mirena-spiraal te verwijderen (ik had er geen laast van, maar ik voelde me niet gerust eronder). De huisarts heeft de mirena-spiraal er niet uit gekregen; ze trok 1 van de draden ervan af. 3 weken later is in het Boven IJ ziekenhuis in Amsterdam door een gyn geprobeerd de mirena te verwijderen; hij trok de laatste draad eraf; eveneens deed dit verschrikkelijk pijn. 10 dagen later ben ik een hysteroscopie ondergaan; de mirena leek verdwenen, maar na 2 uur zoeken bleek hij in mijn baarmoederwand vast te zitten (d.m.v. echo en rontgen vastgesteld). Deze gyn kreeg de mirena tijdens de hysteroscopie ook niet uit. Uiteindelijk ben ik in het Spaarne Ziekenhuis in Haarlem terecht gekomen, waar eveneens door een hysteroscopie de mirena eruit gehaald is. Dit is gedaan door een snede te maken op de plek waar hij vast zat en 'm er zo uit te trekken.

Na de hysteroscopie is mijn cyclus normaal gebleven, geen overvloedig bloeden of tussentijdse bloedingen. Tot zover ging het goed. Alleen: sinds maart probeer ik weer zwanger te raken, waarbij ik dus in april én mei een miskraam heb gekregen. Ik ben ongerust dat de miskramen in verband staan met de moeizame verwijdering van de mirena. Kan littekenweefsel de innestelling verstoren? Is het mogelijk dat de mirena - omdat hij VAST heeft gezeten in de baarmoederwand - hormonen heeft achtergelaten waardoor de zwangerschap nu steeds op een miskraam uitloopt? Ik hoop dat u mij wat duidelijkheid kunt verschaffen.

--
Vriendelijke groet, Lizette

geadviseerd onderzoek...
Google
OBGYN.net slechts forums endozone.org Web

gebruik wanneer onderzoek tot slechts het vrouwengezondheids forum moet beperken...
Typ uw zoekopdracht in:
Antwoorden per scherm: Alleen berichten die alle ingevoerde woorden bevatten:
List Requests to vrouwengezondheid-request@obgyn.net
Last Updated Mon Nov 2 05:52:58 2009

Women's Insurance Checklist from Auto Insurance Quote

home | medical professionals | women | industry | forums | international
e-mail | about us | advertising | our sponsors | contact us | disclaimer |

This information is provided for educational purposes only.
Please read the disclaimer. ©1996-2008, all rights reserved.
Do not reproduce without permission of MediSpecialty.com