search:

[ VrouwenGezondheid Forum ]

Re: epiduraal op eigen verzoek.

From: Cecile (anonymous@obgyn.net)
Mon May 30 13:02:18 2005

At Mon, 30 May 2005, daan wrote: >
>Hallo allemaal,
>Na een aantal vreselijke bevallingen in mijn omgeving ben ik
>vastbesloten geraakt dat ik wil bevallen met een ruggenprik. Dit
>schijnt in Nederland, zonder complicaties, een schier onmogelijke opgave
>te zijn. Wie weet in welk ziekenhuis omg R'dam 24 upd de mogelijkheid
>bestaat tot een ruggenprik en evt. een gynaecoloog die minder rigide is
>m.b.t. pijnbestrijding bij de bevalling? Ik ben me bewust van de
>risico's van deze- ze wegen in mijn ogen veel minder zwaar dan; 36 uur
>tobben, slachtingen, trauma`s, psychoses, etc. Ik betaal E 135 premie
>per jaar en vind dat ik voor dat geld best zelf mag beslissen hoe ik wil
>bevallen. Bovendien word ik gillend gek van verloskundigen van
>christelijke afkomst die er zelf "op eigen kracht" vijf geworpen hebben
>en daarom vinden dat ik dat ook maar moet doen. Naar mijn idee
>barbaars, achterhaald en onnodig, een slechte zaak dat je er hier in
>Nederland toe gedwongen wordt en geen keuze hebt. Hoe denken jullie
>hierover?
>Groeten Daan.

Beste Daan, Haha,... ik had een paar jaar geleden exact hetzelfde kunnen opschrijven. Ondertussen heb ik zelf een bevalling meegemaakt en ... ik zou het zo overdoen. Ik moet zeggen,... ik ben ingeleid (gebroken vliezen en meconium in het vruchtwater) en de hele nacht vertelde men mij dat de weëen van onvoldoende kwaliteit waren om ontsluiting te geven. Met name omdat dat mentaal heel zwaar was (frustrerend omdat er niets leek te gebeuren), voelde ik de pijn extra en heb na 12 uur om pijnstilling gevraagd. Ik heb pethidine gekregen, een soort morfine. Dat werkte goed. Uiteindelijk bleek ik wel voldoende ontsluiting te hebben en mocht ik gaan persen. Door de pethidine voelde ik de persweëen echter een stuk minder heftig. Mede daardoor is het een vacüumverlossing geworden met een flinke knip.

Achteraf zie ik ook wel dat dat de keerzijde is van verdoving, dat het invloed kan hebben op je persweëen en dat je daardoor het risico op ingrepen vergroot. Verdoving zorgt er ook voor dat je kindje slomer en slapper wordt en dat is toch ook niet echt lekker.

Jij hebt het over allerlei trauma's en die kunnen zeker voorkomen, maar toch is dat niet standaard bij elke bevalling zo, eigenlijk bij het merendeel niet. van de 15 vrouwen van mijn zwangerschapscursus hadden er twee een verhaal waar ik de rillingen van kreeg. Ook zij denken er overigens na afloop heel anders over en hebben het dus niet als een trauma ervaren.

Ik denk dat het wijsheid is om met je verloskundige of gynaecoloog hierover te spreken. Als ik het gevoel had niet serieus genomen te worden, zou ik acuut overstappen naar een ander. Het is niet waar dat je geen keuze hebt, maar ze wegen altijd de voor- en de nadelen af. Er zijn inderdaad wel van die types die doordraven, maar die moet je zien te mijden.

Ik heb in het ziekenhuis wel gemerkt dat ze het moment van de pijnstilling steeds een beetje vooruit schuiven. Toen was ik daar niet blij mee, maar achteraf vind ik dat wel terecht. Je kunt meer aan dan je zelf denkt.

Hoe dan ook, zorg dat je je goed voorbereid op die bevalling en dat ook je partner zich zo goed mogelijk voorbereid. Het boek "Duik in je weëen" van Carita Salomé is een echte aanrader. Voor de rest, maak duidelijke afspraken met je verloskundige of gyn en vertrouw vooral op die enorme kracht in je lichaam. Bevallen is, ondanks de pijn, echt een geweldige heftige ervaring. Zoals gezegd, ik zou het zo overdoen (en het was zo ongelooflijk veel gemakkelijker dan die 5 jaar medisch circuit daarvoor !!!).

--
Groeten, Cecile
http://europe.obgyn.net/nederland/default.asp?page=/nederland/Forum/wieiswie#Cecile

geadviseerd onderzoek...
Google
OBGYN.net slechts forums endozone.org Web

gebruik wanneer onderzoek tot slechts het vrouwengezondheids forum moet beperken...
Typ uw zoekopdracht in:
Antwoorden per scherm: Alleen berichten die alle ingevoerde woorden bevatten:
List Requests to vrouwengezondheid-request@obgyn.net
Last Updated Sun Nov 2 05:36:14 2008

home | medical professionals | women | industry | forums | international
e-mail | about us | advertising | our sponsors | contact us | disclaimer |

This information is provided for educational purposes only.
Please read the disclaimer. ©1996-2008, all rights reserved.
Do not reproduce without permission of MediSpecialty.com