search:

[ VrouwenGezondheid Forum ]

Re: groei achterstand

From: Rona (anonymous@obgyn.net)
Wed Mar 30 13:40:10 2005

>----- Original Message -----
From: "Jaap" <anonymous@obgyn.net> To: "Multiple recipients of list VROUWENGEZONDHEID" <vrouwengezondheid@dns.obgyn.net> Sent: Wednesday, March 30, 2005 5:26 PM Subject: groei achterstand

> Mijn vrouw Sabine is nu 35 weken en 5 dagen zwanger . We zijn dinsdag
> 30 Maart naar de gynaecoloog in Carolus Ziekenhuis te Den Bosch geweest
> en daar werd geconstateerd dat de baby een groei achterstand heeft van
> een kleine 2 weken ! We zijn erg geschrokken en de dokter heeft ons
> gezegd dat we vrijdag EN volgende week dinsdag een CTG moeten laten
> maken in het ziekenhuis en dan ook een extra gesprek met die dokter
> omdat als de baby nog niet gegroeid is dan zou de baby na 37 weken
> gehaald moeten worden !
>
> Wat kunnen de oorzaken voor deze achterstand zijn en is het echt zoveel
> beter om de baby te laten komen na 37 weken ?
>
> Ons vorige kindje is doodgeboren na 20 weken zwangerschap, dus jullie
> begrijpen de onrust en angst bij ons !
>
> Groeten Jaap Krull

Hoi Jaap en Sabine.

Een groeiachterstand is soms moeilijk te verklaren als er verder geen ziekte zoals een Pre-eclampsie of HELLP bij aanwezig is. Soms ligt de oorzaak in de placenta en is dit na de bevalling te achterhalen. Soms wordt er helemaal geen oorzaak gevonden. Wat betreft jullie vraag of het beter is om de baby pas na 37 weken te halen. De grens voor een a-terme bevalling is op 37 weken gesteld vroeger was het 38 weken. We gaan er vanuit dat een baby vanaf 37 weken de minste kans heeft op ademhalings problemen. Vandaar deze grens. Maar als het nodig is dan kan een baby ook veel eerder gehaald worden. Maar hoe vroeger hoe meer risico's. Dit spreekt voor zich. Als de ctg's goed acceleratief en variabel zijn, zonder deceleraties, dan kan je daar in principe op vertrouwen. Ik neem aan dat er tijdens de echo een doppler-flow meting is gedaan. Dit is een heel belangrijk gegeven. Als de flow goed is dan is dit ook weer heel positief. Bij een nul flow of reverse flow zullen ze zeker geen risico's nemen. Ik kan me voorstellen dat jullie gezien je voorgeschiedenis heel ongerust zijn. Leg dit goed voor bij je gynaecoloog. Als tip kan ik je mee geven doe veel rusten. Goed met de benen ophoog. Dit is goed voor de doorbloeding van de placenta. Heel veel sterkte. hoop dat jullie een wolk van een kindje hebben over een kleine twee weken.

Groetjes Rona http://europe.obgyn.net/nederland/default.asp?page=/nederland/Forum/wieiswie#Rona

geadviseerd onderzoek...
Google
OBGYN.net slechts forums endozone.org Web

gebruik wanneer onderzoek tot slechts het vrouwengezondheids forum moet beperken...
Typ uw zoekopdracht in:
Antwoorden per scherm: Alleen berichten die alle ingevoerde woorden bevatten:
List Requests to vrouwengezondheid-request@obgyn.net
Last Updated Thu Oct 2 05:34:36 2008

home | medical professionals | women | industry | forums | international
e-mail | about us | advertising | our sponsors | contact us | disclaimer |

This information is provided for educational purposes only.
Please read the disclaimer. ©1996-2008, all rights reserved.
Do not reproduce without permission of MediSpecialty.com