search:

[ VrouwenGezondheid Forum ]

Indicatie voor keizersnee?

From: eefje (anonymous@obgyn.net)
Mon Jan 31 08:22:18 2005

Hallo allemaal, Ik ben 22 weken zwanger en ben regelmatig aan het "spoken" over de bevalling. Ik ben bang dat ik echt niet durf. Mijn eerste bevalling was crisis: met 6/7 cm ontsluiting al zware persdrang, waartegen ik nog een paar uur moest knokken, want mocht perse niet persen. Vanaf 7/8 cm kelderende harttonen na de wee en halsoverkop naar het zh, waar mijn dochter (inmiddels 9 cm ontsluiting en meer ging het ws niet worden want ze lag niet goed)zonder pardon met de vacuumpomp naar buiten werd getrokken. Het was goed afgelopen, en ondanks dat het zwaar was, had ik het goed en geconcentreerd volgehouden. Ik ging dus met "frisse" moed de tweede bevalling in, hopend op een wat vlotter verloop. Het duurde echter minstens net zo lang en was pijnlijker. Weer persdrang vanaf 7 cm. Ik was duizelig van het paniek-puffen. Drie uur later mocht ik pas persen, maar de baby zat muurvast. Ik zou naar het ziekenhuis gaan en ze wilden me nog even een beetje "opfrissen" van onder. Terwijl ik even op mijn zij lag, voelde ik mijn kind tijdens de persweeën ineens naar beneden zakken. Na 10 minuten werd ze toch thuis geboren, met Apgar 0. Ze deed helemaal niks: was bleek, slap, geen hartslag, geen enkele reactie. Reanimatie mocht niet baten. Een zeer traumatisch verloop dus. Er is bij uitgebreide obductie nooit een oorzaak gevonden. We weten alleen dat het een plotselinge dood is geweest, dus geen langzaam dalende hartslag ofzo. Ik wilde graag nog een kind. Na een half jaar kon ik weer enigszins naar "de bevalling" kijken, gewoon om te zien dat het ook goed kan gaan. Na een jaar was ik weer zwanger. Het is een vreselijk spannende zwangerschap en dat zal het tot het einde toe blijven. Ik heb de angst over het algemeen redelijk onder controle. Maar als ik aan de bevalling denk, herbeleef ik meteen de vorige. En als ik me voorstel dat ik weer moet persen, raak ik in paniek. Ik druk het weg, probeer er niet aan te denken. Maar als ik er aan denk komt er een soort trein op gang die zich niet meer laat stoppen. Dit eindigt steeds in enorme huilbuien. Ik heb natuurlijk een medische indicatie. Ik krijg continue hartslagmonitoring en iedereen staat klaar om in te grijpen als er iets mis mocht gaan. Maar in mijn fantasie gaat het dus altijd mis... Mijn vraag is: kan zoiets een indicatie voor een keizersnee betekenen? Ik weet dat dat ook geen sinecure is. Ik heb nog nooit een operatie gehad en vind het een akelig idee, maar toch. Bevallen is echt het ergste wat ik me voor kan stellen nu. Je moet een bevalling enigszins optimistisch, met vertrouwen ingaan. Ik ben bang dat alleen mijn angst al een negatieve invloed op het verloop kan hebben. En zo draai ik dus in een kringetje rond.

Ik weet het, ik moet dit met mijn gyn bespreken. Maar ik heb een vrij acute behoefte het even voor te leggen. Is er iemand die ervaring heeft met zoiets? Of weet hoe er doorgaans wordt gehandeld in zo'n situatie?

groetjes, eefje

geadviseerd onderzoek...
Google
OBGYN.net slechts forums endozone.org Web

gebruik wanneer onderzoek tot slechts het vrouwengezondheids forum moet beperken...
Typ uw zoekopdracht in:
Antwoorden per scherm: Alleen berichten die alle ingevoerde woorden bevatten:
List Requests to vrouwengezondheid-request@obgyn.net
Last Updated Thu Oct 2 05:33:52 2008

home | medical professionals | women | industry | forums | international
e-mail | about us | advertising | our sponsors | contact us | disclaimer |

This information is provided for educational purposes only.
Please read the disclaimer. ©1996-2008, all rights reserved.
Do not reproduce without permission of MediSpecialty.com