search:

[ VrouwenGezondheid Forum ]

Re: Weer zwanger na overlijden dochter

From: Fokelien (anonymous@obgyn.net)
Mon Aug 30 14:29:36 2004

Hallo Cleo, Marieke en anderen, wat fijn om jullie verhalen en ervaringen te mogen lezen! Dit doet me echt goed. Op 30 juli 2004 is onze dochter Marije vlak voor haar geboorte overleden. We kwamen er pas achter tijdens de bevalling, de verloskundige zocht naar harttonen, en vond ze niet. Toen wisten we pas dat het mis was. Geen aanwijzingen dat er iets mis was, ik was gewoon gaan slapen de avond ervoor. Ik had haar nog gevoeld die avond. In het ziekenhuis was op de echo ook geen hartje te zien. Ondertussen ging de bevalling gewoon door. Het was een aangezichtsligging; op zich schijnt dat geen probleem te zijn. Na haar geboorte bleek dus dat ze de navelstreng om haar nekje had. Deze combinatie (aangezichtsligging en navelstreng) is erg zeldzaam hebben we ons laten vertellen. Helaas voor ons was de afloop fataal. Er zijn geen fouten gemaakt (door mij niet, niet door verloskundige of gynaecoloog), echt "stomme pech". Wij hebben geen obductie laten doen, voor ons was de oorzaak duidelijk, en we hebben het (de oorzaak van overlijden) een plek kunnen geven. Het gemis en verdriet blijft, en Marije zal in gedachten altijd bij ons blijven als onze tweede dochter en zusje voor Renske. We zijn door diverse mensen erg goed begeleid, we hebben vooral ons gevoel laten spreken (erg belangrijk bij verwerking!) in de dingen die we moesten beslissen. Mijn man en ik hebben ook dubbele gevoelens: aan de ene kant ben je bang bij een volgende zwangerschap dat het weer mis kan gaan. Aan de andere kant zijn de verlangens om weer vader en moeder te worden groot. Lichamelijk voel ik me goed. Hoe het emotioneel allemaal gaat lopen weten we niet. Dat is ook niet te voorspellen (wat wetenschappelijke onderzoeken ook beweren!) Wat is wijsheid? Is het goed/verstandig om te wachten, en zo ja, hoe lang dan? Zo nee, waarom dan niet? Is het goed/verstandig om weer te proberen om zwanger te raken? Zo ja, is er informatie qua begeleiding hierin? Zo nee, waarom dan niet?

Ik ben benieuwd of er mensen zijn die ook deze vragen hebben na zo'n ervaring en of zij die met mij willen delen.

--
Fokelien

geadviseerd onderzoek...
Google
OBGYN.net slechts forums endozone.org Web

gebruik wanneer onderzoek tot slechts het vrouwengezondheids forum moet beperken...
Typ uw zoekopdracht in:
Antwoorden per scherm: Alleen berichten die alle ingevoerde woorden bevatten:
List Requests to vrouwengezondheid-request@obgyn.net
Last Updated Mon Nov 2 05:49:41 2009

Women's Insurance Checklist from Auto Insurance Quote

home | medical professionals | women | industry | forums | international
e-mail | about us | advertising | our sponsors | contact us | disclaimer |

This information is provided for educational purposes only.
Please read the disclaimer. ©1996-2008, all rights reserved.
Do not reproduce without permission of MediSpecialty.com