search:

[ VrouwenGezondheid Forum ]

Re: WHO categorie II

From: Cecile (anonymous@obgyn.net)
Wed Jun 30 11:19:14 2004

At Wed, 30 Jun 2004, Cecile wrote: >
>At Wed, 30 Jun 2004, anonymous@obgyn.net wrote:
>>
>>hallo Cecil,
>>WHO type II: normogonadotrope normo-oestrogene anovulatie .
>>als je eerder mee had gelezen dan had je gezien dat ik al verscheidene
>>mails heb gepost.
>>
>>ik ben nu 14 maanden bezig, er is twee maal een echo gemaakt, dan zat er
>>ook een folikel. een keer van 11mm en een keer van 16mm alleen de keren
>>dat er een echo gemaakt is was ik steeds niet in de tijd van mijn
>>eisprong.
>>
>>mijn bloedwaarden zijn gemeten en die zijn dus klaarblijkelijk normaal.
>>maar nu moet ik maar met clomid beginnen.. terwijl ik volgens mij wel
>>degelijk een eisprong heb, gezien mijn templijsten..
>>
>>de gyn roept alleen maar: ik krijg je wel naar 28 dagen.. dat lijkt me
>>niet echt een doel.. zwangerschap is natuurlijk ons doel..meestal heb
>>ik een cyclus van tussen de 30 en 35 dagen dat lijkt me toch net echt
>>afwijkend???? om daar nu clomid voor te slikken??
>>maar ja, ik raak in de war, want ik wil natuurlijk ook geen
>>'kansen'laten liggen door iets niet te slikken, dat ik wel nodig heb om
>>zwanger te worden.
>>
>>ik heb geen chlamidia antistoffen en verder alleen maar normale
>>waarden..
>>
>>verder zitten we ook nog steeds omhoog met het feit dat bij mijn man nu
>>drie maal afwijkende morfologie van het zaad is geconstateerd 3 %
>>tygerberg criteria en dat de gyn zegt dat dat er helemaal niet toedoet,
>>en dat ze daar nooit iets mee doen. terwijl ik meen te lezen dat zo'n
>>lage morfologie wel degelijk invloed heeft.
>>
>>mariea
>
>Jeetje, ik wist niet dat je kwaad werd. Ik kan toch niet alle geposte
>mails met elkaar in verband brengen. Ik wilde je alleen maar helpen,
>hoor, zeker na je 'cynische' bericht dat er niemand reageerde.
>
>--
>Groeten, Cecile
>http://europe.obgyn.net/nederland/default.asp?page=/nederland/Forum/wieiswie#Cecile
>

Beste MarieA, Wat ik herken uit jouw verhaal is je wanhoop en je verwoede pogingen om te achterhalen wat nou precies de oorzaak is van het feit dat de zwangerschap uitblijft. Dat heb ik ook heel sterk gehad. Het was mijn manier om controle te krijgen over een proces waar ik totaal geen controle over had. Ik heb werkelijk alles dat los en vast zat gelezen. Daarom werd ik twee jaar geleden ook zo fanatiek op dit forum.

Wij zijn 3,5 jaar bezig geweest. We hebben 6 IUIs gehad, 3 zonder hormonen en 3 met. We zijn toen overgestapt op IVF, waarbij helaas geen bevruchting optrad en tenslotte hebben we ICSI gedaan. We zijn zwanger geraakt van een cryootje die na deze ICSI-poging overbleef, nu al weer 16,5 weken.

Mijn eigen arts wist het heel mooi uit te leggen. Met de IUIs is het net alsof we steeds zes proberen te gooien met een dobbelsteen. Als dat na drie keer niet werkt, dan zorgen we dat we de kansen wat verhogen (d.m.v. hormonen). Als dat vervolgens nog niet binnen drie keer blijkt te werken, gaan we weer proberen de kansen te verhogen (met IVF en tenslotte ICSI).

Natuurlijk heb ik me ook vaak afgevraagd of mijn arts eigenlijk wel wist waar ze mee bezig was. Dat weten ze wel degelijk. Alleen,.... niemand kan je de garantie geven dat een bepaalde behandeling ook daadwerkelijk het gewenste resultaat gaat opleveren. Dat is superfrustrerend, maar dat is niet anders... Uiteindelijk blijken er een heleboel factoren een rol te spelen, waar de wetenschap nog helemaal geen idee van heeft. En nog belangrijker, de factor Mazzel is wel ongeveer de belangrijkste.

Natuurlijk,... achteraf gezien hebben wij tijd verloren (met alle pijn en verdriet die daarbij kwam kijken) door 6 IUIs te doen. Hadden we meteen IVF gedaan, dan hadden we (misschien) geweten dat de bevruchting het probleem was. Alleen... dat weet niemand van te voren en het is logisch dat de artsen proberen met een methode die het minste afwijkt van de natuurlijke gang van zaken en met de minste risico's. Er raken tenslotte vrouwen zwanger met behulp van Clomid en Pregnyl. Er raken ook vrouwen zwanger met behulp van IUI of IUI én hormonen.

Het is een trechter. Bij elke nieuwe stap raken er vrouwen zwanger en een select clubje gaat door voor de volgende stap. Als je, net als wij, bij dat selecte clubje hoort, dan heb je bovenal enorm veel pech.

Het kan sowieso geen kwaad om met Clomid te beginnen. Clomid zorgt er op een indirecte manier voor dat er extra FSH wordt aangemaakt. Ik neem aan dat je gynaecoloog je dan wel elke dag of om de dag wil zien en met behulp van een echo monitort wanneer het moment van je eisprong verwacht wordt. Als de follikel groot genoeg is, kan hij ook nog een injectie Pregnyl of Ovitrelle zetten, zodat je 36-40 uur later een eisprong krijgt. Maakt het timen iets gemakkelijker.

Over die morfologie durf ik niets te zeggen, maar ik denk dat je dat met je arts moet bespreken. Als je je niet prettig voelt bij je arts of het gevoel hebt niet serieus genomen te worden, zou ik een overstap overwegen. Dit proces is op zich al moeilijk genoeg en als het niet klikt met je arts, maakt het dat alleen maar moeilijker.

Tenslotte, mij heeft het contact met lotgenotes enorm geholpen. Kijk eens op http://www.vruchtbaarheid.org bij de Niet-Ongiclub. Ik denk dat de meeste mensen niet zozeer antwoord hebben op je medische vragen maar wel je wanhoop herkennen.

Ik wens je veel succes !!!

--
Groeten, Cecile
http://europe.obgyn.net/nederland/default.asp?page=/nederland/Forum/wieiswie#Cecile

geadviseerd onderzoek...
Google
OBGYN.net slechts forums endozone.org Web

gebruik wanneer onderzoek tot slechts het vrouwengezondheids forum moet beperken...
Typ uw zoekopdracht in:
Antwoorden per scherm: Alleen berichten die alle ingevoerde woorden bevatten:
List Requests to vrouwengezondheid-request@obgyn.net
Last Updated Mon Nov 2 05:48:37 2009

Women's Insurance Checklist from Auto Insurance Quote

home | medical professionals | women | industry | forums | international
e-mail | about us | advertising | our sponsors | contact us | disclaimer |

This information is provided for educational purposes only.
Please read the disclaimer. ©1996-2008, all rights reserved.
Do not reproduce without permission of MediSpecialty.com