search:

[ VrouwenGezondheid Forum ]

Vervroegd in de overgang - hoe lang hormoonsuppletie? tav Dr H. vd Slikke

From: Lenny (anonymous@obgyn.net)
Wed Mar 31 00:58:28 2004

Omdat ik door de verwijdering van mijn eierstokken op ± 37e jarige leeftijd echt in de overgang kwam, ben ik hormonen gaan slikken. Als eerste middel raadde mijn gynaecoloog me Livial aan, dat ik enige maanden gebruikt heb. Omdat dat geen oestrogenen bevat, en omdat in de bijsluiter stond dat Livial het HDL cholesterol verlaagd (de ‘goede’ variant), heb ik dat als negatief opgevat en om een ander middel gevraagd. Nu zegt u in de Nouveau van maart dat Livial juist ‘de slechte variant’ cholesterol zou verlagen. Dat is dus anders dan in de bijsluiter staat (tenminste, die van mij van ± 1999). Wilt u dit aub toelichten? Ik gebruik nu bijna 5 jaar Kliogest, een halve tablet per dag, en ik voel me daar goed bij. Ik laat om de twee jaar borstfoto’s maken. Omdat er in de familie geen kanker voorkomt, en beide ouders hart-en vaatziekten hebben, verwacht ik dat ik daar eerder problemen mee zal krijgen dan met bv borstkanker. Dus zelfs als ik me zonder Kliogest goed zou voelen lijkt het me beter om daarmee nog zo’n tien jaar door te gaan in verband met de beschermende werking van het oestrogeen, of vergis ik me daar in?

--
Lenny

geadviseerd onderzoek...
Google
OBGYN.net slechts forums endozone.org Web

gebruik wanneer onderzoek tot slechts het vrouwengezondheids forum moet beperken...
Typ uw zoekopdracht in:
Antwoorden per scherm: Alleen berichten die alle ingevoerde woorden bevatten:
List Requests to vrouwengezondheid-request@obgyn.net
Last Updated Mon Nov 2 05:47:01 2009

Women's Insurance Checklist from Auto Insurance Quote

home | medical professionals | women | industry | forums | international
e-mail | about us | advertising | our sponsors | contact us | disclaimer |

This information is provided for educational purposes only.
Please read the disclaimer. ©1996-2008, all rights reserved.
Do not reproduce without permission of MediSpecialty.com