search:

[ VrouwenGezondheid Forum ]

Re: Verzakking (rectocele)

From: Rona (anonymous@obgyn.net)
Sat Jan 31 11:07:16 2004

At Sat, 31 Jan 2004, anonymous@obgyn.net wrote: >
>Na mijn belvalling, nu 7 maanden geleden, heb ik een vrij ernstige
>verzakking van zowel de blaas, baarmoeder en darm. Volgens mijn
>huisarts komt dit laatste voornamelijk voor bij vrouwen van rond de 70
>jaar. Alleen een operatie zou kunen helpen, maar dit gebeurt niet
>zolang er nog een kinderwens is. Ook mijn fysiotherapeut heeft voor de
>darmverzakking geen verdere oplossingen. Het beinvloedt mijn dagelijkse
>leven nogal, ik kan o.a. niet meer gewoon mijn ontlasting kwijtraken.
>Wie heeft hier ervaringmee, of heeft tips?

Hoi

Ja ik heb daar ervaring mee. Dat het bij een 70 jarige voorkomt vind ik onzin. Het komt ook op jongere leeftijd voor hoor. Ik weet niet of je nog kinderwens hebt. Zo ja dan kan er eigenlijk niet zo veel gedaan worden. Voor een verzakking van de blaas kun je dan een ring laten plaatsen maar voor een rectocele helpt dit echt niet. Een verzakking van de baarmoeder kan als deze niet te erg is verholpen worden met een operatie via laparoscopie of bikini snee. Heb je geen kinderwens meer dan kan de rectocele operatief verholpen worden. De zogenaamde achterwand plastiek. Vaak wordt een gecombineerde operatie uitgevoerd. Een vaginale baarmoeder verwijderen met voor en achterwand plastiek. Wat je verteld over het niet kunnen kwijt raken van je ontlasting dat herken ik helemaal. Ik had dat ook. ERg vervelend. Soms moet je zelf met je vinger vaginaal tegen druk geven anders komt het er niet eens meer uit. Ook pijn in je rug en buik kunnen klachten zijn evenals een balgevoel van onderen. Na een dag werken had ik moeite om naar mijn auto te lopen. Het enigste wat je kan doen is je ontlasting heel slap houden. Dan heb je het minste last ervan. Ik ben net afgelopen woensdag terug uit het ziekenhuis gekomen en het is mij erg tegen gevallen. Alleen achterwand plastiek Jaar geleden is mijn baarmoeder verwijderd dmv laparoscopie daarbij is mijn baarmoeder mond opgehangen dmv 2 kunststof matjes. Deze operatie is mij weer voor 300% meegevallen. Maar als je dus nog kindjes wil zijn er niet veel mogelijkheden. Helaas. Als je nog vragen hebt dan hoor ik het wel.

--
Groetjes Rona
http://europe.obgyn.net/nederland/default.asp?page=/nederland/Forum/wieiswie#Rona

geadviseerd onderzoek...
Google
OBGYN.net slechts forums endozone.org Web

gebruik wanneer onderzoek tot slechts het vrouwengezondheids forum moet beperken...
Typ uw zoekopdracht in:
Antwoorden per scherm: Alleen berichten die alle ingevoerde woorden bevatten:
List Requests to vrouwengezondheid-request@obgyn.net
Last Updated Wed Dec 2 05:42:34 2009

Women's Insurance Checklist from Auto Insurance Quote

home | medical professionals | women | industry | forums | international
e-mail | about us | advertising | our sponsors | contact us | disclaimer |

This information is provided for educational purposes only.
Please read the disclaimer. ©1996-2008, all rights reserved.
Do not reproduce without permission of MediSpecialty.com