search:

[ VrouwenGezondheid Forum ]

Re: Rongenfoto en zwangerschap

From: Paula (anonymous@obgyn.net)
Sat Nov 29 08:18:25 2003

Kan geen kwaad!

Paula

Van het net geplukt:

De hoeveelheden straling gebruikt bij röntgenonderzoek zijn te klein om aan te tonen dat hierdoor kanker ontstaat. Wel is op grond van de gemeten effecten van hoge doses straling een goede schatting te maken van het risico dat men loopt. Dit blijkt kleiner te zijn dan het risico van operaties of van het gebruik van sommige medicijnen. De kans op aangeboren afwijkingen bij het nageslacht, ontstaan door toepassing van röntgenstraling in ziekenhuizen is uiterst klein en bestaat mogelijk niet eens. Om toch iedere kleine kans te vermijden, worden voorzorgsmaatregelen genomen om te voorkomen dat straling onbedoeld rechtstreeks bij de geslachtsorganen van man of vrouw terecht kan komen. Zo wordt, indien het onderzoek hierdoor niet nadelig wordt beïnvloed, gebruik gemaakt van loodafdekking, waardoor de directe straling tegengehouden wordt. Deze maatregelen zijn ook afdoende voor vrouwen die graag zwanger willen worden. Overigens kan de loodafdekking niet altijd gebruikt worden. Omdat de loodafdekking ook andere delen van het lichaam onzichtbaar maakt, kan de röntgenfoto hierdoor niet meer goed te beoordelen zijn. Een uitzondering moet worden gemaakt voor zwangere vrouwen. Tijdens de zwangerschap is de jonge vrucht extra gevoelig voor de nadelige effecten van straling, omdat daarbij sprake is van snelgroeiende weefsels. Hoewel de mate van gevoeligheid van deze weefsels afhangt van het stadium van de zwangerschap, zijn de aanbevolen maatregelen voor het uitvoeren van röntgenonderzoek steeds dezelfde. Een onderzoek bij een zwangere vrouw waarbij de straling niet in de buurt komt van de baarmoeder, zoals een foto van de longen of van de neusbijholten, kan zonder enig gevaar voor de zwangerschap plaatsvinden. Als een vrouw zwanger is, wordt in gezamenlijk overleg met de vrouw, de aanvragend arts en de radioloog nagegaan of het röntgenonderzoek kan worden vervangen door een onderzoek waarbij geen straling wordt gebruikt (bijvoorbeeld echografie of MRI) of dat het onderzoek kan worden uitgesteld tot na de zwangerschap. Als een dergelijke aanpak niet verantwoord is vanwege het risico voor de gezondheid van de vrouw en soms ook van het ongeboren kind, dient bij het onderzoek de nadruk te liggen op beperking van de hoeveelheid straling. Ook bij kinderen is sprake van snelgroeiende weefsels en is de gevoeligheid voor straling groter. Daarom is het van belang ook bij hen extra voorzichtig te zijn met straling. Omdat kinderen veel minder wegen dan volwassenen, is gelukkig maar weinig straling nodig voor een röntgenfoto. In het verleden is een dosis van 100 mSv op de jonge vrucht wel aangegeven als grenswaarde, waarboven een zwangerschapsonderbreking zou kunnen worden overwogen. Een dergelijke dosis kan worden opgelopen door bijvoorbeeld 4 of 5 CT-scans van de buik of bij een zeer langdurige interventieprocedure in het kleine bekken. Het is thans echter duidelijk dat de kans op een door de straling veroorzaakte congenitale afwijking uiterst klein, zo niet volledig afwezig is. Samengevat mag worden gesteld, dat bij de in de diagnostiek gangbare doses er nooit een zodanig risico aanwezig is dat alleen op grond hiervan er een rationele grond voor een beëindiging van de zwangerschap bestaat.

http://www.medinova.com/content.aspx?cid=333

groet Paula

-----Original Message----- From: anonymous@obgyn.net [mailto:anonymous@obgyn.net Behalf Of Ester Sent: Saturday, November 29, 2003 3:15 PM To: Multiple recipients of list VROUWENGEZONDHEID Subject: Re: Rongenfoto en zwangerschap

MIsschien is het een beetje dubbelop, maar ik heb een rontgenfoto laten maken van mij tand. Achteraf gezien was ik toen net 4 dagen zwanger (nu bijna 6 weken) Ik maak me er zorgen over, dus ik zou erg graag antwoord krijgen. Kan dit ook geen kwaad of moet ik mij toch zorgen maken?

At Mon, 24 Mar 2003, Hans van der Slikke wrote: >
>>4 weken geleden heb ik in het ziekenhuis een rontgenfoto van mijn enkel
>>moeten maken. Op dat moment had ik geen enkel vermoeden dat ik zwanger
>>zou zijn. Nu ben ik 6 weken zwanger, moet ik me ongerust maken over het
>>feit dat ik zwanger was en een rontgenfoto heb gemaakt of zal het
>>allemaal wel meevallen.
>>
>Kan absoluut geen kwaad!!
>
>--
>Dr J.W. van der Slikke
>Gynaecoloog, verbonden aan het VU medisch centrum te Amsterdam.
>

geadviseerd onderzoek...
Google
OBGYN.net slechts forums endozone.org Web

gebruik wanneer onderzoek tot slechts het vrouwengezondheids forum moet beperken...
Typ uw zoekopdracht in:
Antwoorden per scherm: Alleen berichten die alle ingevoerde woorden bevatten:
List Requests to vrouwengezondheid-request@obgyn.net
Last Updated Mon Nov 2 05:45:29 2009

Women's Insurance Checklist from Auto Insurance Quote

home | medical professionals | women | industry | forums | international
e-mail | about us | advertising | our sponsors | contact us | disclaimer |

This information is provided for educational purposes only.
Please read the disclaimer. ©1996-2008, all rights reserved.
Do not reproduce without permission of MediSpecialty.com