search:

[ VrouwenGezondheid Forum ]

Politieke discussie over IVF en fertiliteitsbehandelingen

From: Cecile (anonymous@obgyn.net)
Thu Nov 27 12:49:20 2003

Dit is hetgeen er gezegd is in de Tweede kamer (Bron: http://www.tweede-kamer.nl/images/22_27667.doc).

Minister Hoogervorst: Ik loop daar echt niet op vooruit. Neemt u van mij aan dat ik die evaluatie secuur zal laten uitvoeren. Ik kom op het punt van IVF en de anticonceptiepil. De heer Buijs heeft gevraagd waarom het kabinet niet wacht op de uitkomsten van het CVZ die met name gericht zijn op de doelmatigheid van de IVF-behandeling. De maatregel is genomen omdat het in dezen niet om medisch noodzakelijke zorg gaat en ik van mening ben dat bij de behandeling van onvruchtbaarheid ook de eigen verantwoordelijkheid een rol moet spelen. Ook op dit punt wordt overigens het langdurige gebruik ontzien omdat de tweede en derde behandeling wel vergoed worden. Hoewel dit een moeilijke maatregel is, meen ik dat wij een goed evenwicht hebben gevonden tussen de eigen verantwoordelijkheid en de publieke solidariteit.

Mevrouw Kant (SP): Ik moet mij nu een beetje inhouden. Wij hebben het over onvruchtbare paren. Hoezo eigen verantwoordelijkheid? Waar haalt u dat vandaan?

Minister Hoogervorst: Ik vind dat in het palet van geneeskundige behandeling sprake moet zijn van een eigen verantwoordelijkheid. Het gaat niet om een behandeling die direct medisch noodzakelijk is. Er is geschreven dat ik deze behandeling als een luxebehandeling beschouw, maar dat doe ik zeker niet. Ik weet wat achter de behandeling schuil kan gaan. Tegelijkertijd heeft het groeiend gebruik van ivf iets te maken met het steeds langer uitstellen van de eerste zwangerschap. Dat geldt zeker niet voor iedereen, maar in het algemeen zit er wel iets van eigen verantwoordelijkheid in. Ik meen dat ik door de tweede en derde behandeling te blijven vergoeden – in veel landen gebeurt dat helemaal niet – en de eerste voor eigen rekening te laten komen, een evenwichtig compromis heb gevonden tussen eigen verantwoordelijkheid en publieke solidariteit.

Mevrouw Kant (SP): Ik vind het nogal wat om mensen die om medische, fysieke redenen onvruchtbaar zijn hun eigen verantwoordelijkheid te laten nemen. Ik vind het ook nogal wat om het niet medisch noodzakelijk te noemen als zij door een medische behandeling toch kinderen kunnen krijgen. De minister spreekt nu weer over eigen verantwoordelijkheid omdat mensen later kinderen krijgen. Maar slechts 20% van de vrouwen is ouder dan 36 jaar. De meeste deskundigen geven aan dat dit effect amper een rol speelt bij de toename van het aantal ivf-behandelingen. Dat wij het kunnen leidt ertoe dat vrouwen die vroeger niet konden kiezen, dat nu wel kunnen. Dat is een enorme vooruitgang voor de mensen om wie het gaat. De eerste behandeling is duur. Normale mensen met lage inkomens kunnen zo'n behandeling echt niet betalen. Hoe komt de minister er in hemelsnaam bij om hen de kans te ontnemen?

Minister Hoogervorst: Ik ontneem geen kans. De tweede en derde behandeling houd ik in het pakket. Nogmaals, daarmee hebben wij een goed evenwicht tussen de eigen verantwoordelijkheid en de publieke solidariteit. De laatste is nog steeds sterk aanwezig in de maatregel.

Mevrouw Kant (SP): De eerste behandeling is dan een financiële drempel van omstreeks 2500 euro. De minister vindt dus dat mensen er zelf overheen moeten. De eerste financiële horde bedraagt heel veel geld als je een laag inkomen hebt.

Minister Hoogervorst: Ten eerste is het bedrag natuurlijk fiscaal aftrekbaar volgens de buitengewone-lastenregeling. Ten tweede zitten aan het hebben van een kind ook hoge kosten vast. Ik ontken niet dat sprake is van een fors bedrag, maar zulke bedragen geef je ook uit als je een kind moet opvoeden.

Mevrouw Smits (PvdA): De heer Rouvoet sprak zojuist zijn waardering uit voor het feit dat u het er niet gemakkelijk mee heeft. Ik sluit mij bij die woorden aan. Ik meen dat echt, want u geeft nu opnieuw toe dat het voor paren die niet zomaar een kind kunnen krijgen, niet gemakkelijk is dat u hen de maatregel oplegt. Dat betekent tegelijkertijd dat u in het debat ruimte kunt laten voor praktische afwegingen. Als kostenbesparing het doel is, dan vraag ik u om bij voorkeur de goedkoopste medicijnen te laten voorschrijven die bij de behandeling horen. Waarom wacht u niet de resultaten van het onderzoek van ZonMw naar de doelmatigheid van vruchtbaarheidsbehandelingen af? Er bestaan nog besparingsmogelijkheden. Kijkt u bijvoorbeeld eens naar het aantal embryo's dat wordt teruggeplaatst en de kosten die daarop kunnen worden bespaard. Als u de mogelijkheden benut, kunt u toch geld besparen, zonder dat u de eerste behandeling uit het pakket haalt. Op die manier kun je er met elkaar uitkomen.

Minister Hoogervorst: Mevrouw Smits doet nu een aantal suggesties. Ik vind het jammer dat zij dat niet in eerste termijn heeft gedaan. Als zij in tweede termijn een concrete suggestie doet, zal ik ernaar luisteren.

De heer Nawijn (LPF): Ik begrijp dat de minister ook hierbij een keuze heeft gemaakt. De financiën geven voor hem de doorslag. Als dat het geval is, dan moeten ook de tweede en de derde behandeling niet worden vergoed. Ik ben het daarmee niet eens. Wij hebben gesproken met mensen die er verstand van hebben. Zij hebben gezegd dat de uitslag van het onderzoek er wel eens toe kan leiden dat wordt bespaard door de uitkomsten van het onderzoek zelf. Het is dan ook onverstandig om die niet af te wachten. De minister zegt dat hij misschien met voorstellen had moeten komen. Ik heb echter van de mensen uit het veld begrepen dat zij een aantal keren hebben geprobeerd om met het ministerie in contact te komen om daarover te praten. Dat is absoluut niet gelukt. Het gaat om een bedrag van 5900 euro; het is niet slechts 2500 euro, maar er komt nog meer bij. Ik vind dan ook dat het van goed bestuur getuigt als wij eerst de uitkomsten van het onderzoek afwachten. Die laten niet lang meer op zich wachten. Ze zouden best eens kunnen meevallen. De minister zou ze in ieder geval moeten bekijken.

Minister Hoogervorst: Misschien wil de heer Nawijn met de informatie die hem is verstrekt een alternatief voorstel doen. Ik vind het jammer dat de informatie niet in eerste termijn aan mij is medegedeeld.

De heer Nawijn (LPF): Vier Kamerleden hebben gesproken met de hoogleraar en Freya. Zij hebben een aantal keer geprobeerd om hierover in contact te komen en als dat was gelukt was die hele maatregel niet nodig geweest. Dat is jammer, want op die manier kun je veel ellende voorkomen.

Minister Hoogervorst: Dit is mij niet bekend.

Mevrouw Tonkens (GroenLinks): De minister zegt dat uitstel van zwangerschap de eigen verantwoordelijkheid is. Dat lijkt mij een raar gebruik van de woorden "eigen verantwoordelijkheid" en als ik zo vrij mag zijn, zeg ik dat dit typerend is voor zijn miskenning van de maatschappelijke factoren die daarbij een rol spelen. De minister weet ook dat het uitstellen van de zwangerschap te maken heeft met de moeilijkheden die vrouwen ondervinden om arbeid en zorg te combineren. Dat is geen eigen verantwoordelijkheid, maar dat is in zeer hoge mate een maatschappelijke en politieke verantwoordelijkheid. Als de minister dat beter regelt of tegen minister De Geus zegt dat hij dat beter moet regelen, dan neemt dat uitstel af. Waarom doet de minister dat niet?

Minister Hoogervorst: Ik wil mij er absoluut niet mee bemoeien op welke leeftijd vrouwen uit het arbeidsproces willen gaan om kinderen te krijgen of kinderen krijgen en in het arbeidsproces blijven. In Nederland ligt de gemiddelde leeftijd waarop vrouwen voor het eerst zwanger zijn, zeer hoog. Ik geloof dat die leeftijd de hoogste is van de wereld. Daar is een risico aan verbonden. Hoewel dat op veel gevallen niet van toepassing zal zijn, zit daar ook een element van eigen verantwoordelijkheid in. Ik geloof niet dat het per se een gevolg is van regeringsbeleid dat de Nederlandse vrouw gemiddeld heel laat voor het eerst zwanger is.

Mevrouw Tonkens (GroenLinks): Ik begrijp niet hoe u dat kunt ontkennen, want het is duidelijk dat Nederland een van de meest achterlijke landen is met betrekking tot het combineren van arbeid en zorg en dat dit een belangrijke oorzaak is van het uitstellen van de eerste zwangerschap. Dat is een algemeen bekend sociologisch feit. Hoe kunt u dat niet weten of ontkennen?

Minister Hoogervorst: Wij kunnen nu een hele discussie voeren over de arbeidsparticipatie van de vrouw. Deze participatie heeft veel culturele aspecten die weinig te maken hebben met regeringsbeleid. In Duitsland en Frankrijk is de arbeidsparticipatie van vrouwen al decennia heel hoog als gevolg van de Eerste Wereldoorlog, toen veel vrouwen zijn gaan werken. Dat is daar altijd zo gebleven en dat hebben wij in Nederland niet meegemaakt. Het lijkt mij niet erg vruchtbaar om die discussie hier nu te voeren. Je kunt niet staande houden dat de late leeftijd waarop een vrouw voor het eerst zwanger is, het gevolg is van regeringsbeleid.

De heer Rouvoet (ChristenUnie): De minister weet wellicht dat mijn fractie ten principale naast hem staat in zijn stellingname over de principiële vraag of in-vitrofertilisatie en andere vruchtbaarheidstechnieken in het collectieve pakket moeten. Dat wil ik hier gezegd hebben, omdat het ook voor mij geen gemakkelijk onderwerp is. Ik sluit mij aan bij de vraag van mevrouw Smits over het lopende onderzoek van ZON-MW naar de doelmatigheid van IVF en het terugplaatsen van één bevruchte eicel. Het zou ook uit de optiek van de minister de moeite waard zijn om de uitkomst van dat onderzoek af te wachten voordat wij deze beslissing nemen. Geeft de minister een opening om de maatregel enigszins uit te stellen om dat onderzoek van ZON-MW af te wachten? Wij kunnen daarop in tweede termijn terugkomen.

Minister Hoogervorst: Ik moet hierover mijn ambtenaren consulteren, want ik weet hier te weinig van.

De heer Buijs (CDA): Mijn vraag sluit hier een beetje bij aan. De minister heeft er bij de psychotherapie blijk van gegeven dat hij ook wil luisteren naar datgene wat de beroepsgroep zegt. Wij hebben een uitvoerige brief van professor Braat van de Katholieke universiteit van Nijmegen. Deze heeft berekend dat de nieuwe methode waarbij maar één embryo per keer wordt teruggeplaatst, meer besparingen oplevert dan de maatregel van de minister. Door invoering van deze nieuwe methode zou de minister zijn bezuiniging binnenhalen, zodat hij geen problemen krijgt met zijn begroting. Is de minister bereid om op zeer korte termijn met deze hoogleraar of met hoogleraren te overleggen of er op een andere wijze invulling van deze taakstelling mogelijk is?

Minister Hoogervorst: Ik moet hier echt in tweede termijn op terugkomen.

De voorzitter: Ik zie dat mevrouw Kant een vraag wil stellen, maar zij heeft op dit onderdeel al twee keer geïnterrumpeerd. De minister vervolgt zijn betoog.

geadviseerd onderzoek...
Google
OBGYN.net slechts forums endozone.org Web

gebruik wanneer onderzoek tot slechts het vrouwengezondheids forum moet beperken...
Typ uw zoekopdracht in:
Antwoorden per scherm: Alleen berichten die alle ingevoerde woorden bevatten:
List Requests to vrouwengezondheid-request@obgyn.net
Last Updated Tue Sep 2 05:40:41 2008

home | medical professionals | women | industry | forums | international
e-mail | about us | advertising | our sponsors | contact us | disclaimer |

This information is provided for educational purposes only.
Please read the disclaimer. ©1996-2008, all rights reserved.
Do not reproduce without permission of MediSpecialty.com