search:

[ VrouwenGezondheid Forum ]

serum screening, interpreteren van de uitslag, hoe zit het nou precies?

From: zofia (anonymous@obgyn.net)
Thu Nov 20 08:53:56 2003

gister was in het nieuws dat nu elke 36 en oudere zwangere vrouw de serumscreening en nekplooimeting zal worden aangeboden. toch blijft bij mij iets knagen, door de resultaten die uit de test kwamen bij mij. we weten dat iedereen boven de 36 een gaande weg toenemend risico heeft op oa. een kindje met downsyndroom pakweg oplopend van een kans van 1:250 op 36-jarige leeftijd naar 1:25 op 45jarige leeftijd. moet ik dan ook concluderen dat de serumscreening ALTIJD een kans aan zal gaan geven die hoger ligt dan 1:250 bij een leeftijd van boven de 36? en wat is dan de meerwaarde? dat wisten we immers ook al voordat we de test deden. of is het zo dat de meeste vrouwen boven de 36 een veel kleinere kans hebben op een kindje met downsyndroom,dus veel lager dan de 1:250 en wordt het gemiddelde risico heel erg verhoogd door de vrouwen die daadwerkelijk een downkindje kregen? Zodat de individuele kansberekening van de serumscreening toch wat zegt, ook al is het risico bv. niet zo hoog als je gemiddeld zou verwachten op een bepaalde leeftijd, maar wel hoger dan die 1:250?pfoeh, het klinkt ingewikkeld, maar het blijft maar knagen: hoe serieus moet ik het nou opvatten dat er uit die test bij mij een risico van 1:120 kwam? is het 'dus' goed, want gemiddeld is 1:75 op mijn leeftijd, of juist slecht, want de meeste vrouwen hebben misschien een veel kleiner risico? ik hoop dat iemand dit weet te verduidelijken, zofia.

--
zofia

geadviseerd onderzoek...
Google
OBGYN.net slechts forums endozone.org Web

gebruik wanneer onderzoek tot slechts het vrouwengezondheids forum moet beperken...
Typ uw zoekopdracht in:
Antwoorden per scherm: Alleen berichten die alle ingevoerde woorden bevatten:
List Requests to vrouwengezondheid-request@obgyn.net
Last Updated Wed Dec 2 05:41:29 2009

Women's Insurance Checklist from Auto Insurance Quote

home | medical professionals | women | industry | forums | international
e-mail | about us | advertising | our sponsors | contact us | disclaimer |

This information is provided for educational purposes only.
Please read the disclaimer. ©1996-2008, all rights reserved.
Do not reproduce without permission of MediSpecialty.com