search:

[ VrouwenGezondheid Forum ]

Re: ik wil alles weten over miskramen!

From: Alexandra (anonymous@obgyn.net)
Fri Oct 17 02:44:17 2003

Ik kan me voorstellen dat je bang bent, dat is iedereen. Zeker als je lang hebt moeten wachten op een zwangerschap. Je vragen: 1) De kans dat het misgaat is op jouw leeftijd geloof ik iets van 10%. 2) Als ik me niet vergis is dan die laparoscopie ongeveer gelijktijdig geweest met dat je zwanger werd. Te vroeg dus om al schade aan te richten, lijkt mij, maar vraag dat even aan je gynaecoloog. 3) Over het algemeen: hoe vroeger in de zwangerschap, hoe groter het relatieve aantal miskramen. De miskraam-grens ligt volgens mijn arts op 16 weken, daarna spreek je ook niet meer over een miskraam. Helaas kan er ook daarna nog steeds war misgaan maar de kans is dan natuurlijk wel vele malen kleiner. 4) Weet ik niet. Ik heb zelf ook bijna twee jaar op een zwangerschap moeten wachten, en vervolgens ging het na 16 weken alsnog mis met de tweeling. Dan voel je je wel dubbel gepakt. 5) Je hoeft niet altijd een bloeding te hebben, het gebeurt ook nogal eens dat men er bij de eerste echo achter komt dat het vruchtje al een tijdje is gestopt met groeien. Dat heet een missed abortion.

Hier word je niet blijer van he? De ellende is, er zijn gewoon geen garanties. Het enige waar je je aan vast kunt houden is dat echt het overgrote deel van de zwangerschappen gewoon goed gaat. Je schiet er ook niks mee op om hier al te veel mee bezig te zijn, als het mis gaat zul je er niet minder verdrietig om zijn en als alles goed gaat heb je je voor niks zorgen gemaakt. Dat kan ik nu zeggen, maar als het mij nog ooit gegeven is om weer zwanger te worden zal ik ook heel bang zijn.

Maar als ik het goed begrijp ben je onder behandeling van een gyn. Als ik jou was zou ik even naar het ziekenhuis bellen, vertellen dat je je hier zo'n zorgen over maakt en vragen of je rond de 7 weken een echo kan krijgen. Als dan alles goed is (normale grootte, kloppend hartje) is de kans dat er nog problemen komen nog wel aanwezig, maar toch al een stuk kleiner. Heel veel sterkte, ik wens je een goede zwangerschap en straks een gezond kindje!

Alexandra

At Fri, 17 Oct 2003, joanne wrote: >
>Ik ben nu 5 weken en 2 dagen zwanger. Wij hebben ruim anderhalf jaar
>moeten wachten op deze zwangerschap dus behalve ongelooflijk blij heerst
>er ook de angst dat het misschien mis zal gaan. Ik heb hier een aantal
>vragen over:
>
>1. Wat is de kans dat het misgaat? Ik ben een vrouw van 28 jaar, ik
>rook niet, drink geen alcohol en koffie, en ben verder ook helemaal
>gezond
>2. Ik heb 3 weken geleden een laparoscopie ondergaan, waaruit bleek dat
>er met mij niks mis was, kan dit nu schadelijk zijn voor de foetus?
>3. Wanneer ontstaan de meeste miskramen en wanneer hoef ik niet meer
>bang te zijn voor een miskraam?
>4. Is de kans op een miskraam groter bij vrouwen die moeite hebben met
>zwanger worden?
>5. Merk je het altijd het eerst aan een bloeding dat je een miskraam
>hebt gehad, of kun je ook een miskraam hebben gehad zonder dat je het
>merkt?
>
>Alvast heel erg bedankt!
>Joanne

geadviseerd onderzoek...
Google
OBGYN.net slechts forums endozone.org Web

gebruik wanneer onderzoek tot slechts het vrouwengezondheids forum moet beperken...
Typ uw zoekopdracht in:
Antwoorden per scherm: Alleen berichten die alle ingevoerde woorden bevatten:
List Requests to vrouwengezondheid-request@obgyn.net
Last Updated Wed Dec 2 05:40:51 2009

Women's Insurance Checklist from Auto Insurance Quote

home | medical professionals | women | industry | forums | international
e-mail | about us | advertising | our sponsors | contact us | disclaimer |

This information is provided for educational purposes only.
Please read the disclaimer. ©1996-2008, all rights reserved.
Do not reproduce without permission of MediSpecialty.com