search:

[ VrouwenGezondheid Forum ]

hypertentie en peesreflexen - de artsen zeggen allemaal wat anders

From: Samarinde (anonymous@obgyn.net)
Sat May 31 12:46:33 2003

Ik ben sinds vorige week onder controle bij het OLVG vanwege zwangerschapshypertentie. Ik vind de berichten en opmerkingen van de verschillende artsen nogal verwarrend en weet zo langzamerhand niet meer hoe ernstig ik dingen moet nemen en hoeveel zorgen ik me moet maken. Een kort overzichtje van de gegevens (ik ben overigens ruim 36 weken zwanger):

eerste controle: bloed, urine, echo en ctg goed. Bloeddruk 130/100. Terugkomen over drie dagen. tweede controle: bloed, urine, ctg goed. Bloeddruk 130/100. Kniepeesreflexen zeer overgevoelig. Opname wordt overwogen, mag uiteindelijk naar huis met 3x100mg trandate per dag en instructies zoveel mogelijk te liggen. Tweewekelijkse controle wordt fgesproken. Er wordt me op het hart gedrukt het heel serieus te nemen. derde controle: bloed, ctg goed. Bloeddruk 130/88. Kniepeesreflexen nog steeds zeer overgevoelig. Eiwit in urine marginaal verhoogd. Bandengevoel rond borst. Opname wordt overwogen, maar mag uiteindelijk naar huis, volgende dag terugkomen. Nogmaals de instructie om het heel serieus te nemen. vierde controle: Eiwit in urine nog steeds marginaal verhoogd. Ctg goed, echo en doppler-meting navelstreng goed. Bloeddruk 130/100. Reflexen worden niet getest. Nog steeds bandengevoel. In eerste instantie afspraak voor over een week, pas als ik verwijs naar de eerder gemaakte afspraken over tweewekelijkse controle en laat merken dat ik erg ongerust ben gemaakt, wordt een afspraak gemaakt voor over twee dagen. Deze arts is zeer verbaasd dat ik medicatie heb gekregen. Als ik vraag naar de reflexen, zegt ze dat dat niet zoveel zegt omdat dat bij ieder mens nu eenmaal anders is. Alleen als ze heel overgevoelig zouden zijn is het zorgelijk (in de folder staat ook dat dat een reden is voor opname). Volgens de andere artsen zíjn ze zeer overgevoelig (de gevoeligheid begint zo'n 6 cm boven de meniscus), maar deze arts heeft niet de neiging dat met eigen ogen te onderzoeken. Zolang de baby het goed maakt en veel beweegt (wat het geval is), is er geen reden tot zorg, vindt ze.

Door al die dubbele berichten ben ik een beetje in de war. Ik heb me de afgelopen dagen vreselijke zorgen gemaakt, met name omdat die druk op mijn borst steeds meer toeneemt. Het kindje ("die kleine gifmengster" zoals mijn man haar noemt :-)) beweegt veel en krachtig dus daar gaat alles goed mee. Ik voel me ellendig en doodop en weet niet meer hoe ik het allemaal moet interpreteren. Ik weet dat het voor jou op afstand moeilijk te beoordelen is, maar hoeveel zorgen moet ik me nu eigenlijk maken? Welke arts heeft er gelijk? Ik ken de folder inmiddels uit mijn hoofd, maar die geeft op deze vragen weer niet zoveel antwoord. Hoe kan ik mijn houding hierin een beetje bepalen, zonder dat ik van de stress en onzekerheid vanzelf een torenhoge bloeddruk krijg?

--
Samarinde

geadviseerd onderzoek...
Google
OBGYN.net slechts forums endozone.org Web

gebruik wanneer onderzoek tot slechts het vrouwengezondheids forum moet beperken...
Typ uw zoekopdracht in:
Antwoorden per scherm: Alleen berichten die alle ingevoerde woorden bevatten:
List Requests to vrouwengezondheid-request@obgyn.net
Last Updated Tue Sep 2 05:37:53 2008

home | medical professionals | women | industry | forums | international
e-mail | about us | advertising | our sponsors | contact us | disclaimer |

This information is provided for educational purposes only.
Please read the disclaimer. ©1996-2008, all rights reserved.
Do not reproduce without permission of MediSpecialty.com