search:

[ VrouwenGezondheid Forum ]

FSH-waarden

From: Marilene (anonymous@obgyn.net)
Mon May 27 08:08:04 2002

Geachte heer van der Slikke,

In juli stelde ik u de volgende vraag. Uw antwoord was als altijd kort en helder.

At Mon, 30 Jul 2001, Marilene wrote: > >Sinds januari 2000 probeer ik (33 jaar) zwanger te worden
>alleen zijn mijn FSH waarden op de derde cyclusdag te hoog (16 en 2 keer >13).
>Prolactine een keer 900 en later 350 (ook op de derde cyclusdag).
>Ik heb zo'n
>beetje het hele internet afgespeurd maar kan hier weinig over vinden,
>hooguit dan een verhoogde FSH op een kan duiden op een vervroegde
>overgang.
>Heb ik uberhaupt nog kans om spontaan zwanger te worden?

De waardes kloppen niet helemaal met elkaar...verhoogd prolactine en verhoogd FSH samen? wat zijn de normaalwaarden in het betreffende laboratorium, zou mijn eerste vraag zijn.

Het accent lijkt te vallen op de verhoogde FSH´s. Dat betekent inderdaad de dreiging van een vervroegde overgang. Hiervoor kunnen meerdere oorzaken zijn.

De kans op een zwangerschap is in zo´n geval kleiner dan bij normale FSH´s. Bespreek met je gyn of verwijzig naar een academisch centrum met speciale expertise op het gebied van premature menopause (zo heet dat...) zinvol is.

Sukses

--
Hans van der Slikke

Vervolgens tref ik in mei 2002 de volgende vraag en antwoord aan:

>Ik ben een vrouw van 43 jaar, en heb nog steeds een kinderwens. Onlangs >heeft mijn gynaecoloog alles gedaan wat nog mogelijk is voor mij, zoals >oa. het vaststellen van de FSH-waarden wat 13 is op de 3e cyclusdag. >Vorig jaar juni was dit nog 7. Duidt dit inderdaad op de aankomende >overgang? Volgens de arts kan ik nog zwanger worden, heb ik nog een >'mooie' eisprong, en verwijst hij mij naar het buitenland voor IVF. Ik >heb hem gevraagd om een hormoonbehandeling, omdat ik de stap naar IVF zo >ingrijpend vind, maar dat was volgens hem niet mogelijk. Ik zou graag u >mening horen, >

Een FSH van 13 is al erg hoog. In de praktijk betekent dit dat een kans op een zwangerschap minimaal is. Hormoonbehandeling is inderdaad zinloos. Het gaat om de kwaliteit van de eierstok en dus de eitjes. Deze beginnen op te raken, gezien de hogere FSH. Daar kan men ook in het buitenland niet veel aan doen (tenzij u eiceldonatie overweegt.)

--
Hans van der Slikke

Misschien overdrijf ik maar ik vind een 'verkleinde' of een 'minimale' kans op zwangerschap toch heel iets anders. Of zijn het toch de andere omstandigheden (leeftijd, cyclus, etc.) die mee spelen? Hoe zit dat? Ik weet dat er twee FSH-meetsystemen zijn, waarbij de een 10 als hoogste normaalwaarde heeft, de andere 15. Ik weet eerlijk gezegd niet welk systeem mijn laboratium hanteert. Overigens is uit onderzoek naar IVF gebleken (Van Montfrans, 2000; Esposito, 2002) dat de voorspellende waarde van matig verhoogde FSH concentraties zeker bij jongere vrouwen <35 minder specifiek is.

vr. gr. Marilene

geadviseerd onderzoek...
Google
OBGYN.net slechts forums endozone.org Web

gebruik wanneer onderzoek tot slechts het vrouwengezondheids forum moet beperken...
Typ uw zoekopdracht in:
Antwoorden per scherm: Alleen berichten die alle ingevoerde woorden bevatten:
List Requests to vrouwengezondheid-request@obgyn.net
Last Updated Thu Oct 2 05:22:49 2008

home | medical professionals | women | industry | forums | international
e-mail | about us | advertising | our sponsors | contact us | disclaimer |

This information is provided for educational purposes only.
Please read the disclaimer. ©1996-2008, all rights reserved.
Do not reproduce without permission of MediSpecialty.com